rehabilitacja lukow

Kinezyterapia – lecznicza moc ćwiczeń

Medycyna ciągle poszukuje nowych metod leczenia, lepszych rozwiązań – bardziej wydajnych, tańszych, mniej bolesnych dla pacjenta, pomagających mu szybciej wrócić do zdrowia. Metoda zwana kinezyterapią nie jest nowa – jej historia sięga dalekiej przeszłości, gdyż znana była już w starożytności, jednak jej zastosowanie w fizjoterapii ciągle się rozszerza.

Czym jest kinezyterapia?

Kinezyterapia, jak wskazuje sama nazwa, dosłownie przetłumaczona z języka greckiego, jest formą terapii poprzez ruch. Za pomocą specjalnych ćwiczeń ruchowych, możliwe jest leczenie wielu schorzeń, szczególnie tych, dotyczących kości oraz mięśni. Wyróżniamy kinezyterapię miejscową, czyli taką, która działa bezpośrednio na chore miejsce. Należą do niej ćwiczenia bierne, w których chory poddaje się ćwiczeniom wykonywanym przez terapeutę lub za pomocą urządzeń, ćwiczenia czynne, w których pacjent bierze aktywny udział, ćwiczenia czynno-bierne, ćwiczenia izometryczne, polegające na czynnym napinaniu mięśni przez chorego, ćwiczenie oddechowe, ćwiczenia samowspomagane, angażujące zarówno chorą, jak i zdrową kończynę i  ćwiczenia w odciążeniu. Drugim rodzajem jest kinezyterapia ogólna, w której na poprawę stanu chorego, wpłynąć ma ćwiczenie zdrowych części ciała. Terapeuta dopasowywuje rodzaj ćwiczeń do schorzenia na które cierpi pacjent. Ważne jest dobranie odpowiedniego tempa i  częstotliwości wykonywanych ruchów.Kinezyterapia może być zarówno wiodącą metodą leczenia dla danego pacjenta, jak i metodą uzupełniającą, w połączeniu np. z inną formą fizjoterapii.

Co daje gimnastyka lecznicza?

Kinezyterapia na wiele sposobów, wpływa dobroczynnie na ciało pacjenta. Pierwszym jej zadaniem jest dostarczenie terapeucie wiedzy o stanie sprawności pacjenta i o jego predyspozycjach, dzięki czemu, może on dobrać odpowiednie, adekwatne do możliwości pacjenta ćwiczenia. Głównym celem gimnastki leczniczej jest przywrócenie choremu możliwie najwyższej sprawności. Ćwiczenia ruchowe, obniżają bowiem napięcie mięśni. Tak jak każde ćwiczenia ruchowe, kinezyterapia zwiększa siłę w mięśniach, a przez zwiększenie zakresu ruchów w kręgosłupie i w kończynach, przyczynia się do poprawienia sprawności pacjenta. Dodatkowo, ćwiczenia mogą redukować nieprawidłowe nawyki ruchowe, zapobiegać nawrotom choroby i powikłaniom związanym z długotrwałym unieruchomieniem.

Kinezyterapia ma też zastosowanie prewencyjne – zapobiega ona postępowi choroby i ma za zadanie utrzymać dobry stan fizyczny, jak i psychiczny.

Jakie schorzenia mogą być leczone kinezyterapią?

Kinezyterapia stosowana jest w leczeniu schorzeń wpływających na niesprawność narządów ruchu. Należą do nich między innymi:

• bóle kręgosłupa
  • rwa kulszowa i rwa ramienna
  • zespoły przeciążeniowe ścięgien i mięśni
  • choroba zwyrodnieniowa stawów
  • choroby reumatoidalne
  • dyskopatia
  • zanik siły mięśniowej
  • stany pozawałowe
  • stany po udarowe
  • wady postawy
  • różnego rodzaju urazy

Za pomocą kinezyterapii możliwe jest także leczenie chorób innych układów, np. chorób układu nerwowego. Gimnastyka lecznicza korzystnie wpływa też na krążenie i układ oddechowy. Specjalny zestaw ćwiczeń może też zostać opracowany dla kobiety przygotowującej się do porodu.

Kinezyterapia – przeciwwskazania

Niewiele schorzeń stanowi przeciwwskazanie do zastosowania kinezyterapii. Są to gorączka, stany zapalne lub groźnie przebiegające choroby, przyczyniające się do znacznego osłabienia chorego. Przeciwwskazaniem do kinezyterapii nie jest natomiast niepełnosprawność, wręcz przeciwnie – odpowiednie ćwiczenia mogą pomóc pacjentowi przystosować się do wykonywania codziennych czynności.

Jak i gdzie leczy się kinezyterapią?

Pacjenci leczący się metodą kinezyterapii, wykonują ćwiczenia pod okiem doświadczonego terapeuty. Mają zazwyczaj do dyspozycji salę oraz specjalistyczny sprzęt do wykonywania ćwiczeń. W naszej przychodni Ortodentika, w której pacjenci mają możliwość poddania się tej metodzie fizjoterapii, są to m.in. bieżnia rehabilitacyjna, podest Vibra czy Skier’s Edge.

Dowiedz się więcej o kinezyterapii i umów się na zabieg!