Leczenie osteoporozy

Osteoporoza to stan zdrowia, który osłabia kości, przez co stają się kruche i bardziej podatne na złamania.

Rozwija się powoli przez kilka lat i często jest diagnozowana dopiero wtedy, gdy upadek lub nagłe uderzenie powoduje złamanie kości. Najczęstsze urazy u osób z osteoporozą to:

• złamany nadgarstek
  • złamane biodro
  • złamane kości kręgosłupa (kręgi)

Jednak złamania mogą wystąpić również w innych kościach, takich jak ramię lub miednica. Czasami kaszel lub kichanie może spowodować złamanie żebra lub częściowe zapadnięcie się jednej z kości kręgosłupa.

Osteoporoza zwykle nie jest bolesna do momentu złamania kości, ale złamane kości kręgosłupa są częstą przyczyną długotrwałego bólu.

Chociaż złamanie kości jest często pierwszym objawem osteoporozy, u niektórych starszych osób pojawia się charakterystyczna pochylona postawa. Dzieje się tak, gdy kości kręgosłupa są złamane, co utrudnia utrzymanie ciężaru ciała.

Osteoporozę można leczyć za pomocą leków wzmacniających kości lub leczenie osteoporozy może odbywać się w profesjonalnej klinice.

Jak przebiega choroba?

Etap przed osteoporozą nazywa się osteopenią. To wtedy skan gęstości kości wykaże, że masz niższą gęstość kości niż średnia dla twojego wieku, ale nie na tyle niska, aby można było ją zaklasyfikować jako osteoporozę. Osteopenia nie zawsze prowadzi do osteoporozy. To zależy od wielu czynników. Jeśli masz osteopenię, możesz podjąć kroki, aby zachować zdrowe kości i zmniejszyć ryzyko rozwoju osteoporozy.

Twój lekarz może również przepisać jeden z zabiegów wzmacniających kości, które są podawane osobom z osteoporozą, w zależności od tego, jak słabe są twoje kości i ryzyko złamania kości.

Jakie są przyczyny osteoporozy?

Utrata sprawności kości jest normalną częścią procesu starzenia, ale niektórzy ludzie tracą sprawność znacznie szybciej niż zwykle. Może to prowadzić do osteoporozy i zwiększonego ryzyka złamań kości. Kobiety są bardziej narażone na osteoporozę niż mężczyźni, szczególnie jeśli menopauza rozpoczyna się wcześnie (przed 45 rokiem życia) lub usunięto im jajniki. Osteoporoza może jednak dotykać również mężczyzn, młodsze kobiety i dzieci.

Wiele innych czynników może również zwiększać ryzyko rozwoju osteoporozy, w tym:

• przyjmowanie tabletek sterydowych w dużych dawkach przez ponad 3 miesiące
  • inne schorzenia – takie jak stany zapalne, schorzenia związane z hormonami lub problemy ze złym wchłanianiem
  • rodzinna historia osteoporozy – szczególnie złamania szyjki kości udowej u rodzica
  • długotrwałe stosowanie niektórych leków, które mogą wpływać na wytrzymałość kości lub poziom hormonów, takich jak tabletki antyestrogenowe, które wiele kobiet przyjmuje po raku piersi
  • posiadanie zaburzeń odżywiania, takich jak anoreksja lub bulimia
  • niskim wskaźniku masy ciała (BMI)
  • brak ćwiczeń
  • intensywne picie i palenie

Lekarze zalecają ćwiczenia i prowadzenie higienicznego trybu życia w celu zapobieganiu osteoporozie. Kluczowe znaczenie odgrywa również nadwaga. Ważne jest, aby zachować zdrową sylwetkę i nie nadwyrężać stawów oraz kości.

Leczenie osteoporozy w profesjonalnej klinice

Leczenie osteoporozy obejmuje nie tylko działania zapobiegawcze, zmniejszające ryzyko upadków, ale również właściwie zbilansowaną dietę, bogatą w witaminę D i wapń oraz zażywanie leków przeciwdziałających złamaniom. Dzięki odpowiednio dobranej formie leczenia osteoporozy, pacjent odzyskuje komfort życia. Pierwszym krokiem na drodze do zdrowia jest jednak trafna diagnoza problemu.

W Klinice Ortodentika dostępni są profesjonalni lekarze, którzy zajmują się leczeniem osteoporozy. W klinice Ortodentika czeka na Państwa profesjonalny zespół lekarski, oferujący kompleksową pomoc w zakresie diagnostyki, leczenia i profilaktyki osteoporozy:

• Ortopedzi: Andrzej Kobielus, Michał Smoczyk
  • Reumatolog: Piotr Winiarski

Polecamy sprawdzoną klinikę do leczenie osteoporozy. Warto sprawdzić naszą ofertę: https://www.ortodentika.pl/