Osocze bogatopłytkowe PRP

Osocze bogatopłytkowe (PRP – Platelet Rich Plasma) posiada udowodnione klinicznie właściwości regenerujące tkankę w miejscu podania. Zabieg osoczem przeprowadzamy w przypadku uszkodzeń narządu ruchu zarówno wynikających ze zmian zwyrodnieniowych, jak i z urazów sportowych. Podanie osocza aktywuje szereg zmian intensyfikujących proces odbudowujący uszkodzenia powstałe w miejscach jak mięśnie, stawy, więzadła, ścięgna chrząstki, czy kości.

Stymulacja procesów naprawczych następuje w wyniku wzmożonego podziału komórkowego, co powoduje zwiększenie ilości nowych, zdrowych komórek. Osocze bogatopłytkowe oddziałuje także na macierze międzykomórkowe, czyli składnik przestrzeni między komórkami, które stanowią spójnik głównie w tkance łącznej. To właśnie uszkodzenia tkanki łącznej towarzyszą zmianom w stawach w przypadku chorób reumatycznych ze stanem zapalnym.  Krew zawiera wiele składników, do których należą m.in. płytki krwi o dużej ilości czynników wzrostu. Ich funkcje to naprawa wszelkich uszkodzeń w organizmie. Poddając krew specjalistycznemu wirowaniu uzyskujemy osocze, które stanowi koncentrat płytek krwi o kilkukrotnie większej zawartości czynników wzrostu niż analogiczna ilość krwi bezpośrednio po pobraniu. Wstrzyknięcie osocza bogatopłytkowego wielokrotnie przyśpiesza regenerację w obrębie iniekcji.

Osocze bogatopłytkowe – przebieg zabiegu

1. Pobranie krwi – niewielką ilość krwi z żyły obwodowej pobieramy bezpośrednio przed zabiegiem (10-15 ml).
  2. Oddzielenie płytek krwi – pobraną próbkę poddajemy wirowaniu w specjalistycznym separatorze, dzięki czemu w wyniku różnicy ciężkości poszczególnych składników dochodzi do odseparowania płytek krwi.
  3. Skoncentrowane osocze – uzyskujemy osocze bogatopłytkowe o wielokrotnie silniejszej aktywności regeneracyjnej przy jednocześnie mniejszej objętości materiału. Osocze pozyskane w sterylnych warunkach jest całkowicie bezpieczne, ponieważ pochodzi z krwi Pacjenta poddawanego zabiegowi. Nie dochodzi do reakcji niepożądanych, jak uczulenia, czy odrzucenie materiału przez organizm.
  4. Wstrzyknięcie w miejsce wymagające leczenia – za pomocą cienkiej igły podajemy osocze krwi bezpośrednio w chorą tkankę. Dla zwiększenia bezpieczeństwa i dokładnego zlokalizowania punktu podania często stosujemy kontrolę aparatem USG.
  5. Okres po zabiegu – kilka dni po wstrzyknięciu osocza miejsce zabiegowe może być lekko obolałe. Ewentualne dolegliwości szybko mijają. Można stosować łagodne środki przeciwbólowe. Zaleca się kilkudniowy odpoczynek w celu odciążenia chorej części ciała.
  6. Wizyta kontrolna – kilka dni po zabiegu oceniamy stan miejsca po iniekcji oraz w razie potrzeby przedstawiamy ewentualne zalecenia rehabilitacyjne oraz przebieg dalszego leczenia.

Zabieg osoczem bogatopłytkowym – wskazania

• Urazy łokcia – tzw. łokieć tenisisty, gdzie dochodzi do urazu prostownika nadgarstka lub łokieć golfisty przy patologii zginaczy nadgarstka;
  • Choroby zwyrodnieniowe;
  • Uszkodzenie rzepki – tzw. kolano skoczka lub biegacza;
  • Urazy ścięgna Achillesa;
  • Tendinopatie i entezopatie innych ścięgien;
  • Zapalenie ścięgien, mięśni, stawów;
  • Degeneracje rozcięgna podeszwowego (ostrogi piętowe);
  • Uszkodzenia chrząstki stawowej;
  • Zespół bolesnego barku;
  • Biodro trzaskające;
  • Paluch koślawy (haluksy);
  • Bóle pleców (dolnego odcinka kręgosłupa);
  • Bóle mięśni, ścięgien i stawów (przeciążeniowe i pourazowe);
  • Brak zrostu lub spowolniony zrostu po złamaniach;
  • Trudno gojące się rany.

Zalety podania osocza bogatopłytkowego

• Metoda małoinwazyjna – wymaga jedynie drobnego nakłucia;
  • Zabieg krótkotrwały;
  • Wysoki stopień bezpieczeństwa;
  • Materiał krwiopochodny – brak ryzyka pojawienia się skutków ubocznych, czy reakcji alergicznej;
  • Krótki okres rekonwalescencji – zaleca się jedynie kilkudniowy odpoczynek;
  • Długotrwałe efekty utrzymujące się nawet do 2 lat (w zależności od schorzenia);
  • Powrót do sprawności fizycznej;
  • Poprawa ruchomości stawów;
  • Znacznie przyśpieszony powrót do zdrowia po urazach sportowych;
  • Naturalna i w pełni zgodna z fizjologią regeneracja tkanek;
  • Wyeliminowanie lub znaczne zredukowanie dolegliwości bólowych.