Chirurgia naczyniowa, leczenie żylaków

Flebologia zajmuje się diagnostyką i leczeniem chorób żył. Najczęstsze schorzenia, z jakimi w codziennej praktyce spotykają się flebolodzy to:

• żylaki: widoczne przez warstwę skóry poszerzone żyły,
  • pajączki: niewielkie poszerzone naczynka koloru błękitnego lub czerwonego,
  • obrzęki wokół kostek,
  • przebarwienia skóry, zwykle w okolicy kostek,
  • rany na podudziu (owrzodzenia podudzi), które się nie goją.

W Ortodentice prężnie rozwijamy chirurgię naczyń. USG żył, leczenie żylaków

Dr n.med. Radosław Krupiński prowadzi kompleksowe leczenie Pacjenta. Kwalifikacja do zabiegu z wykonaniem USG Doppler. Wykonuje następujące zabiegi w układzie żylnym:

• skleroterapie
  • skleroterapii cewnikowe
  • miniflebektomie
  • podwiązania perforatorów
  • termoablację niewydolnych żył powierzchownych  laserem

Zabiegi w znieczuleniu miejscowym lub z udziałem anestezjologa.

Nasz specjalista

dr n.med. Radosław Krupiński

– specjalista w dziedzinie chirurgii ogólnej i chirurgii naczyniowej, flebolog.
Pracuje jako starszy asystent w Oddziale Chirurgii Naczyniowej Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego nr 4 w Lublinie.
Dr n. med. Radosław Krupiński udziela porad w zakresie profilaktyki, diagnostyki i leczenia chorób w obrębie naczyń krwionośnych – tętniczych i żylnych, wykonuje zabiegi skleroterapii i echoskleroterapii.
Przyjmuje dorosłych.
Obecnie specjalizuje się w leczeniu żylaków kończyn dolnych przy zastosowaniu technik małoinwazyjnych.
Zajmuje się diagnostyką i leczeniem zachowawczym m.in.:
* przewlekłego niedokrwienia kończyn dolnych
* przewlekłej niewydolności żylnej
* żylaków kończyn dolnych
* żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej
* badaniami profilaktycznymi z zakresu chorób naczyń kończyn górnych, dolnych i tętnic szyjnych.
Wykonuje zabiegi i badania diagnostyczne m.in.:
* skleroterapia
* echoskleroterapia (bezoperacyjne leczenie żylaków)
* kompresoterapia flebologiczna
* USG Doppler żył kończyn dolnych i górnych
* USG Doppler tętnic kończyn dolnych i górnych
* USG Doppler tętnic szyjnych i kręgowych (domózgowych)

1.Czy po każdym zbiegu konieczne jest stosowanie pończoch uciskowych?

Praktycznie po wszystkich zabiegach flebologicznych zaleca się pończochy uciskowe. Jest to bardzo ważny element leczenia. Od ich prawidłowego dobrania i założenia zwłaszcza tuż po zabiegu zależy w dużej mierze efekt zabiegu.

2. Kto i na jakiej podstawie wybiera metodę operacyjna jeżeli wskazania do kilku rodzajów zabiegów są nakładające się?

Metodę leczenia dobiera lekarz który ma wykonywać zabieg. Najczęściej jest tak że dany rodzaj zmian w przewlekłej chorobie żylnej można leczyć na kilka sposobów. Najczęściej też jest tak że istnieją zalecenia które sugerują najwłaściwszy sposób leczenia poszczególnych zmian. Wybór metody leczenia sugeruje lekarz leczący po przedstawieniu wszystkich metod leczenia a ostatecznego wyboru dokonuje pacjent.

3. Ile dni zwolnienia z pracy potrzeba po laseropterapii?

Najczęściej wcale. Czasami z jakiegoś powodu zwolnienie jest potrzebne- praca w wysokiej temperaturze, lub ciężka praca fizyczna po rozleglejszym chirurgicznym usunięciu żylaków.

4. Jakie znieczulenie używamy do lasera?

Rutynowym znieczuleniem jest znieczulenie tumescencyjne które jest jednym z rodzajów znieczulenia miejscowego. Czasami potrzebna jest też łagodna sedacja wykonywana przez anestezjologa. Niektóre ośrodki wykonują zabiegi ablacji laserowej z anestezjologiem inne bez. Asysta anestezjologa poszerza możliwości operacji żylaków.

5. Czy można lecieć samolotem po zabiegu?

Ogólnie zaleca się nie latać samolotem tuż po zabiegu. Generalnie chodzi o to że pacjent po zabiegu musi mieć możliwość kontroli u lekarza wykonującego zabieg w razie pojawienia się niepokojących objawów.

6. Jak długo utrzymuje się ból pozabiegowy?

Część pacjentów nie ma żadnych dolegliwości bólowych po zabiegu ablacji laserowej żylaków, część odczuwa niewielkie dolegliwości które zwykle ustępują do miesiąca czasu.

7. Kiedy można wracać do aktywności sportowej po zabiegu?

Nie ma tu ścisłych wytycznych. Zależy to też od rodzaju zabiegu. Po ablacji laserowej żyły zamykają się wcześniej, po skleroterapii później. Zwykle zalecamy 2 tygodnie bez większego wysiłku fizycznego. Bieganie, sporty siłowe można uprawiać po miesiącu.

8. Czy potrzebne są kontrole po zabiegu i ile kosztują?

Do ciężkiej pracy fizycznej po ablacji laserowej można zwykle wrócić 2-3 tygodnie po zabiegu i po kontroli u operatora.

9.Jak długo nosi się rajstopy uciskowe?

Przeciętnie 4 tygodnie. Przeciętnie tydzień w dzień i noc, potem 3 tygodnie w dzień. Po ablacjach laserowych czas ten może być krótszy, po skleroterapii dłuższy

10. Czy można wykonać zabieg jednorazowo na 2 nogach?

Teoretycznie tak, praktycznie ma to pewne wady i mało kto tak robi.

11. Jakie objawy po laserowym usuwaniu żylaków wymagają wizyty u lekarza?

Poważne powikłania po laserowej ablacji żylaków są niezwykle rzadkie. Pojawiające się po zabiegu krwiaki, zaczerwienienie skóry i dolegliwości bólowe w miejscu leczonych żył należą do metody leczenia. Niepokojące objawy to nasilone zapalenie w miejscu operowanym, silne bóle zwłaszcza jeśli pojawiają się poza miejscem operowanym, obrzęk kończyny, gorączka, duszność, kaszel, krwawienie z miejsca operowanego ( nie jest nim niewielkie przesączanie krwi z ran operacyjnych).

12. Czy lekarz wykonujący zabieg powinien sam robić usg przed zabiegiem?

Zawsze. Operator może korzystać z badań usg innych lekarzy, zwłaszcza jeśli zna ich sposób pracy i jest to duże ułatwienie. Jednak współczesne metody wewnątrznaczyniowe wymagają szczegółowej znajomości anatomii i wydolności żył pacjenta bez której trudno zaplanować i wykonać udany zabieg. Operator zawsze musi sam wszystko sprawdzić.

13. Ile ważne jest usg ,np sprzed 2 lat?

Dla mnie maksymalnie 6 miesięcy, najlepiej nie więcej niż 2-3 miesiące.

14. Czy zabieg trzeba powtarzać?

Tak. Zabiegi mało inwazyjne bardzo często zakładają wieloetapowe leczenie patologii żylnej stwierdzonej u pacjenta. Nie jest niczym nadzwyczajnym jeśli leczenie będzie trwało kilka miesięcy.

Leczenie żylaków w naszej przychodni w Łukowie – zobacz film: