flebologia Łuków

Skąd się biorą żylaki?

Żylaki to nie tylko problem estetyczny. Wywołują one szereg dolegliwości, a także mogą prowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem. To, dlatego żylaki należy leczyć. Zanim jednak wdroży się kurację, warto skorzystać z pomocy flebologii, czyli dziedziny medycyny zajmującej się diagnostyką chorób żył i ich leczeniem. Wskaże ona m.in. jaka jest przyczyna żylaków.

Żylaki: przyczyny

Żylaki to problem powszechny i dobrze znany. Mimo to nadal wiele osób poszukuje odpowiedzi na pytanie, dlaczego i jak powstają żylaki. Flebologia wskazuje, że najczęstszą przyczyną wyprysków żylakowych na kończynach dolnych jest nieodpowiedni lub utrudniony odpływ krwi z kończyn dolnych. Jest to efekt uszkodzenia zastawek, co prowadzi do refluksu, czyli cofania się krwi. Prowadzi to do zalegania krwi w żyłach, stanów zapalnych i licznych obrzęków. Pojawia się też wzrost ciśnienia krwi, co skutkuje rozciągnięciem żył i pojawianiem się nieatrakcyjnych pajęczyn na nogach. Żylaki nóg wywoływane są nieprawidłowym poszerzeniem żył.

Żylaki czynniki: ryzyka

Żylaki kończyn dolnych to dolegliwości typowo kobieca. Czynników ryzyka jest o wiele więcej niż tylko płeć. Jako te najważniejsze wymienia się:

• Wiek – niewydolność żylna to choroba wieku starczego; w grupie ryzyka znajdują się przede wszystkim osoby po 45 roku życia, jednak specjaliści od flebologii alarmują, że coraz częściej diagnozuje się żylaki na nogach w młodym wieku; te mogą być wynikiem niezdrowego trybu życia;
  • Genetyka;
  • Tryb życia – żylaki na nogach najczęściej pojawiają się u osób prowadzących siedzący tryb życia, mających złe nawyki żywnościowe, poddawanych dużej ilości stresu; czynnikiem ryzyka jest jednak przede wszystkim brak jakiejkolwiek aktywności fizycznej i wyraźna otyłość;
  • Wady postawy i płaskostopie – aby zapobiegać żylakom z tego powodu, warto zdecydować się na konsultację ortopedyczną; lekarz – ortopeda pomoże ułożyć zestaw ćwiczeń na płaskostopie, a jeśli będzie taka konieczność, zaleci noszenie wkładek do obuwia lub butów ortopedycznych;
  • Ciąża – żylaki w ciąży wywołuje ciężar, jaki dźwiga kobieta; duży brzuch znacznie obciąża nogi, które pokrywają się nieestetycznymi, niebieskimi kreskami; flebologia zaznacza jednak, że żylaki w ciąży są normalnym zjawiskiem; najczęściej znikają one po porodzie; jeśli tak się nie stanie, to warto wybrać się do lekarza i zasięgnąć porady co do leczenia;
  • Dźwiganie ciężarów,
  • Częste zaparcia.

Jak bolą żylaki?

Żylaki na nogach znacznie obniżają atrakcyjność wizualną, ale też powodują dyskomfort, nawet ból. Osoby, które cierpią na wypryski żylakowe, skarżą się przede wszystkim na:

• wieczorny ból łydek,
  • ból pod kolanem lub w pachwinach, który pojawia się np. po długim siedzeniu lub staniu,
  • częste skurcze nóg,
  • obrzęk nóg nasilający się wieczorem,
  • uczucie ciężkich nóg,
  • ciągłe dreptanie,
  • pajączki pod kolanami i w okolicy kostek.

To, dlatego wiele kobiet zauważając niebieskie kreski na nogach, zaczyna szukać domowych sposobów, które pomogą je likwidować, tych nie brakuje. Najczęściej sięga się po leki bez recepty, maści i żele z heparyną, o działaniu łagodzącym i przeciwzakrzepowym, z wyciągiem z kasztanowca. Popularne są też zioła na żylaki takie jak koszyczek arniki, liście oczaru, kwiat nagietka. Działają one przeciwzapalnie, wzmacniają naczynia krwionośne oraz poprawiają ukrwienie skóry i mięśni.

Warto jednak pamiętać, że domowe sposoby na żylaki nie zawsze są skuteczne. Jeśli nie przynoszą one ulgi, to należy udać się od lekarza od żył. Jego zadaniem będzie zdiagnozować niewydolność żylną oraz wskazać skuteczne metody leczenia. Z żylakami kończyn dolnych należy udać się do flebologa, które zajmuje się takimi kwestiami jak żylaki, pajączki, obrzęki wokół kostek, przebarwienia skóry (wokół kostek), rany na podudziu.

Leczenie żylaków

Nieleczone żylaki potrafią doprowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem m.in. chorób układu krwionośnego. To, dlatego zauważając u siebie ich objawy, warto jak najszybciej rozpocząć kuracje. Trzeba jednak pamiętać, że nie będzie ona szybka i prosta. Kuracja trwa zazwyczaj wiele miesięcy i wymaga dużej dyscypliny w stosowaniu się do zaleceń lekarza. Leczenie żylaków może mieć wymiar zachowawczy i opierać się zmianie nawyków żywieniowych, aktywności fizycznej, kompresjoterapii. Drugim rozwiązaniem jest farmakologia. Polega ona na przyjmowaniu środków mających zmniejszać obrzęki oraz poprawić odpływ krwi. W leczeniu żylaków zazwyczaj stosuje się farmaceutyki flebotropowe. W skrajnych przypadkach lekarz zaordynować może operacje lub laserowe usuwanie żylaków.