elektrolecznictwo

Fizykoterapia i jej rodzaje w leczeniu chorób

Rehabilitacja polega na usprawnieniu pacjenta tak, aby jego sprawność powróciła w jak największym stopniu. Stosuje się ją w czasie i po kontuzji ale również schorzeniach ogólnych ostrych i przewlekłych. Oprócz klasycznej kinezyterapii, czyli leczenia ruchem ogromną gałęzią jest fizykoterapia.

Fizykoterapia – co to takiego?

Nazwa pochodzi od fizyki, inaczej zjawisk fizycznych występujących w przyrodzie jak i wytworzonych przez człowieka. Wszystkie zjawiska wykorzystywane są do terapii. Mówimy o takich częściach fizyki jak ciepło, zimno, prąd czy magnetyzm.

Termoterapia

Ciepło wytwarzane jest w formie suchej (np. poduszka elektryczna, lampa) jak i wilgotnej (kompresy, okłady). Ta stosunkowo prosta forma zwiększa przepływ krwi a także zmniejsza napięcie i ból w miejscu poddanym terapii. Dlatego też termoterapię stosuje się w przypadku dolegliwości bólowych i napięciowych mięśni.

Krioterapia

To opozycyjna metoda, czyli leczeniem zimnem. Wykorzystuje się w niej pary ciekłego azotu lub zimne powietrze. Ze względu na właściwości obkurczania naczyń ma właściwości przeciwobrzękowe i przeciwbólowe, co wykorzystywane jest w świeżych urazach, przeciążeniach, chorobach reumatoidalnych jak i zwyrodnieniowych. Przeciwwskazaniem do stosowania krioterapii są zaawansowana miażdżyca, nowotwory, choroby krwi czy świeże ropne rany i schorzenia skóry.

Laseroterapia

Wykorzystuje monochromatyczną wiązkę światła. Jest ona jednorodna- wszystkie fale mają jednakową barwę, długość i częstotliwość. Dzięki właściwości zwiększenia metabolizmu laseroterapia zapewnia regenerację tkanki i angiogenezę, czyli tworzenie naczyń w tkance, przez które dostarczana jest krew z ważnymi składnikami niezbędnymi do odbudowy miejsca. Regeneruje również włókna nerwowe, przyspieszając ich regenerację. Dzięki temu stosowana jest w neuropatii cukrzycowej. Laseroterapia zalecana jest m.in. w leczeniu trudno gojących się ran czy nieustępujących stanów zapalnych.

Elektrolecznictwo

Ten dział to bardzo rozbudowana część fizykoterapii. Wykorzystuje się tu prąd stały i impulsowy. Wyróżnia się wiele rodzajów elektroterapii, oto kilka z nich:

• FES czyli elektroterapię czynnościową stosowaną w uszkodzeniu układu nerwowego: rdzenia kręgowego, nerwów kończyn, czy porażeniu przepony
  • TENS, czyli przezskórną stymulację nerwów. Prąd posiada tutaj małe stężenie i dużą częstotliwość. Technika ta wykorzystywana jest w zmniejszaniu lub zniesieniu dolegliwości bólowych
  • jonofereza- jak sama nazwa wskazuje wykorzystuje się tutaj jony roztworów. Nie zwykłe, ale lecznicze roztwory (leki) dostarczają odpowiednie jony do organizmu człowieka. Roztwór musi podlegać dysocjacji. Takie jony pomagają w przykurczach torebkowych, więzadłowych czy ściegnistych a także w leczeniu opóźniającego się zrostu kości.
  • prądy diadynamiczne (DD) stosuje się w leczeniu bólu towarzyszącego chorobie zwyrodnieniowej czy rwy kulszowej. Działają przeciwbólowe, przeciwzapalnie oraz przeciwobrzękowo.

Przeciwwskazaniami do stosowania elektroterapii są elektryczne implanty takie jak wszczepiony elektrostymulator serca czy pompa insulinowa a także metale czy implanty. terapię należy odłożyć na później w przypadku zakażeń lub stanów gorączkowych.

Fizykoterapia w Ortodentika – sprawdź naszą ofertę, zadzwoń i umów się na wizytę już dzisiaj!

tel. 25 798 05 57

tel. 783 177 651