Na pomoc dzieciom z wadami rozszczepienia. Zadania stomatologa i ortodonty

chirurg wargowo-szczekowy - LukowWielu rodziców boryka z się z poważnym problemem wad wrodzonych dziecka, tzw. rozszczepieniem podniebienia i wargi. To defekt, który dotyczy struktur nosa, wargi, dziąseł i podniebienia. To nie tylko wada zniekształcająca twarz i wpływająca na wygląd twarzy, ale przede wszystkim zaburzająca podstawowe procesy i funkcje, jak mowa, słuch, ssanie, żucie. Rozszczepienie jest diagnozowane już na etapie życia płodowego, dlatego każdy rodzic ma czas przygotować się, dokształcić, zdobyć niezbędną wiedzę i nauczyć żyć z problemem. Należy jednak podkreślić, że dzisiejszy stan medycyny pozwala na skuteczne leczenie rozszczepienia. Aby tak się stało, potrzebna jest współpraca wielu specjalistów, między innymi lekarza chirurgii twarzowo-szczękowej, stomatologa, ortodonty, logopedy, audiologa. Tylko kompleksowe podejście do problemu rozszczepu, pozwala osiągnąć dobre wyniki.

Jak przebiega leczenie rozszczepienia wargi i podniebienia?

Proces leczenia zależy oczywiście od stopnia zaawansowania wady. Inaczej będzie wyglądał w przypadku jednostronnego, częściowego rozszczepienia wargi, a inaczej jeśli mamy do czynienia z obustronnym rozszczepem wargi oraz podniebienia. W każdym przypadku pierwszym działaniem jest przeprowadzenie zabiegu zespolenia. Wykonuje się go u dzieci w 6. miesiącu życia, a następne niezbędne korekty przeprowadza się około 2-3 roku życia, 4-5 roku, by kontynuować w wieku 15 lat i później. Najwcześniej wykonywany jest zabieg na tkankach miękkich, kolejny polega na ewentualnym przeszczepie kości. Dziecko powinno być pod stałą kontrolą logopedy, ponieważ wada rozszczepienia często prowadzi do kłopotów z rozwojem mowy. W okresie przedszkolnym konieczne są też konsultacje chirurgiczne, w celu ustalenia, czy nie istnieją wskazania do dodatkowych zabiegów ułatwiających prawidłowy rozwój dziecka. Dodatkowo niezbędna jest regularna kontrola stomatologiczna pozwalająca ocenić rozwój uzębienia i wychwycić w porę wszystkie nieprawidłowości. Pierwsza taka wizyta powinna się odbyć, gdy dziecko ma 12-18 miesięcy. Istotne jest także sprawdzanie drożności nosa oraz słuchu.

Rola ortodonty w leczeniu rozszczepienia wargi i podniebienia

Osoby cierpiące na rozszczepienie wargi bądź podniebienia zazwyczaj wymagają leczenia ortodontycznego. Najczęściej rozwija się u nich wada zwana przodozgryzem, co oznacza, że dolna szczęka jest przerośnięta, a górna niedorozwinięta. Często pacjenci borykają się także z tyłozgryzem, nieprawidłową ilością zębów, anomaliami w ich budowie, czy wystąpieniem zębów zrośniętych. Regularne odwiedzanie stomatologa oraz ortodonty pozwala na wczesne wdrożenie odpowiedniego leczenia. Aparat, jaki będzie stosowany w danym przypadku, a także ustalenie kolejnych faz leczenia zależy oczywiście od konkretnego przypadku i indywidualnych zaburzeń. W naszej Przychodni Ortodentika zespół specjalistów pomaga w dobraniu odpowiednich metod leczenia. Nasz specjalista chirurgii twarzowo-szczękowej konsultuje pacjentów z rozszczepem, przeprowadza konieczne zabiegi i kieruje do kolejnych specjalistów z naszej przychodni.

Chirurgia szczękowo-twarzowa

Czasem leczenie aparatami ortodontycznymi nie wystarcza. W przypadku wystąpienia poważnego niedorozwoju szczęki potrzebny może okazać się zabieg chirurgiczny przeprowadzany w znieczuleniu ogólnym. Najczęściej wykonuje się go u osób, u których zakończył się rozwój szkieletowy. Zabiegami, które pomagają wrócić do sprawności są: wysunięcie lub poszerzenie szczęki, cofnięcie lub wysunięcie żuchwy.

Jeżeli potrzebujesz więcej informacji na temat leczenia rozszczepu wargi i podniebienia, zadzwoń do nas i umów się na konsultację. Odpowiemy na wszystkie Twoje pytania!

tel. 25 798 05 57

tel. 783 177 651