Serce masz tylko jedno! Poznaj i wylecz kardiomiopatię

leczenie kardiologiczne Wszyscy wiemy, czym jest zawał, choroba wieńcowa i jak nadciśnienie wpływa na stan naszego serca. Zapewne większość słyszała też o wadach wrodzonych, które bardzo wcześnie należy leczyć operacyjnie. Jednak nie każdy z nas słyszał i wie, czym jest kardiomiopatia, jakie daje objawy i jak należy ją leczyć. Jedno jest pewne o serce trzeba dbać wyjątkowo, dlatego warto wiedzieć, co mu grozi i jak można temu zapobiec. Poznajmy więc wroga naszego serca – kardiomiopatie.

Czym jest kardiomiopatia?

Nie zawsze wiemy, że z naszym sercem coś jest nie tak. Kardiomiopatia początkowo może nie dawać żadnych objawów, ale wraz z jej rozwojem, pojawią się dolegliwości takie jak:

• duszności
  • kołatanie serca, nierównomierna praca
  • zmęczenie
  • kaszel
  • opuchnięte nogi
  • omdlenia
  • ból w klatce piersiowej
  • brak przyrostu masy ciała

Zazwyczaj powtarzające się boleści oraz omdlenia skłaniają do wizyty u lekarza kardiologa. Dopiero w trakcie konsultacji pojawia się sugestia, że może być to właśnie kardiomiopatia. Konieczna jest jednak szeroka diagnostyka. Czego możesz się spodziewać? Po pierwsze szeregu badań z krwi, echo serca, EKG, RTG klatki piersiowej, a czasem cewnikowania czy biopsji serca. Komplet badań oraz rzetelny wywiad lekarski pozwolą postawić prawidłową diagnozę. Nasi specjaliści z powodzeniem zajmują się leczeniem kardiomiopatii różnego rodzaju, mają także możliwość wykonania w naszej Przychodni Ortodentika całej niezbędnej diagnostyki.

Co jest przyczyną kardiomiopatii?

W przebiegu choroby obserwuje się zwykle przerost, powiększenie, a także zesztywnienie komórek mięśnia sercowego. Istnieją dwa typy choroby: pierwotny i wtórny. W pierwszym przypadku przyczyna jest bardzo trudna do ustalenia. Kardiomiopatia wtórna to choroba, która powstała w następstwie zupełnie innego schorzenia. Może być wywołana przebytym zapaleniem mięśnia sercowego, powstać w przebiegu nadciśnienia, towarzyszyć zaburzeniom hormonalnym, metabolicznym a także pojawić się na skutek zatrucia chemikaliami czy lekami. Część z kardiomiopatii ma także podłoże dziedziczne.

Leczenie kardiomiopatii

Jeśli znany jest czynnik wywołujący kardiomiopatię, należy go usunąć lub zająć się leczeniem choroby powodującej nieprawidłowe funkcjonowanie serca. W innych przypadkach, gdy nie jest możliwe odnalezienie przyczyny zaburzeń pracy mięśnia sercowego, stosuje się leczenie objawowe. Wiąże się ono z koniecznością przyjmowania stosownych leków, ale także z prowadzeniem oszczędnego trybu życia. Czasem podawane są leki przeciwzakrzepowe. W cięższych przypadkach niezbędna może okazać się interwencja chirurgiczna, czasem zaś jedynym rozwiązaniem jest przeszczep serca.

Rodzaje kardiomiopatii

Kardiomiopatie dzielone są ze względu na czynnik wywołujący. Wyróżniamy:

• kardiomiopatie zapalne, których przyczyną są przebyte infekcje wirusowe, bakteryjne i grzybicze
  • kardiomiopatie niedokrwienne, za które odpowiedzialne są choroby niedokrwienne serca lub przebyty zawał mięśnia sercowego
  • kardiomiopatie alkoholowe powstałe na skutek nadmiernego spożywania alkoholu
  • kardiomiopatie zastoinowe, których przyczyną może być działanie czynników toksycznych, infekcyjnych, metabolicznych czy immunologicznych
  • kardiomiopatie przerostowe o nieznanej przyczynie
  • kardiomiopatie zaciskające spowodowane chorobami tarczycy, hemochromatozą i innymi

Jak zapobiegać niewydolności serca?

Rozwojem chorób serca zagrożone są zwłaszcza osoby po przebytych zawałach oraz cierpiący na nadciśnienie tętnicze. Dlatego tak istotne jest ich prawidłowe leczenie. Udowodniono także, iż uregulowana i kontrolowana cukrzyca pozwala na zminimalizowanie ryzyka wystąpienia chorób serca. Wszyscy narażeni na schorzenia mięśnia sercowego powinni prowadzić zrównoważony i oszczędny tryb życia, stosująć się do zaleceń lekarskich. Warto dbać o odpowiednią dawkę ruchu, zbilansowaną dietę i regularne badania.

Po więcej informacji na temat kardiomiopatii przyjdź do naszej Przychodni Ortodentika w Łukowie! Zapraszamy!

tel. 25 798 05 57

tel. 783 177 651