Paradontoza – jak sobie z nią radzić?

teeth-1652976_960_720

Dotyka większości Polaków i może prowadzić do utraty zębów. Powodowana jest najczęściej przez bakterie powstałe na skutek nieprawidłowej higieny jamy ustnej. Objawów nie należy lekceważyć i jak najszybciej udać się z nimi do specjalisty.

Czym jest paradontoza?

Paradontoza jest przewlekłą chorobą przyzębia, które odpowiedzialne jest za unieruchomienie i ochronę zębów przed zakażeniami. Cierpi na nią aż 90 procent Polaków i dotyczy głównie osób po 35. roku życia. Za przyczyny jej rozwoju podaje się nieodpowiednią higienę jamy ustnej, a także w mniejszym stopniu – uwarunkowania genetyczne.

Przyczyny paradontozy

Prawidłowe mycie zębów odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu zdrowych zębów. Niedokładność i nieodpowiednia technika mogą powodować próchnicę, a także paradontozę. Ważne jest również stosowanie nici dentystycznych oraz płynów do płukania jamy ustnej, których pomijanie w codziennej pielęgnacji przyczynia się do rozwoju bakterii.

Jak rozpoznać początki choroby?

Pierwsze objawy paradontozy zostają często zbagatelizowane. Nieprzyjemny zapach z ust, czy lekka ruchomość zębów to jedna z pierwszych skutków postępowania choroby.

Następuje nadwrażliwość zębów, a także ich wydłużenie. Zaawansowane stadium przejawia się zaczerwienieniem dziąseł, krwawieniem, a także wyciekiem ropnym z kieszonek dziąsłowych. Zęby stają się ruchome, co może prowadzić do ich wypadnięcia.

Do najczęstszych objawów paradontozy należą:

• zaczerwienione i obrzmiałe dziąsła,
  • krwawienie z jamy ustnej,
  • odsłonięte szyjki zębowe,
  • nadwrażliwość zębów,
  • rozchwianie zębów,
  • nieprzyjemny zapach z ust,
  • kamień nazębny,
  • cofanie dziąseł.

Czynniki, które nasilają rozwój paradontozy:

• palenie papierosów,
  • cukrzyca,
  • niewłaściwa dieta,
  • alkohol,
  • stres,
  • ubytki zębowe.

Jak się przed nią uchronić?

Właściwa higiena jamy ustnej pozwoli ustrzec się przed chorobą i cieszyć się zdrowymi zębami przez wiele lat. Oprócz tego, warto zrezygnować z wszelkiego rodzaju używek, które przyczyniają się do rozwoju bakterii.

• Myj zęby 2-3 razy dziennie. Używaj do tego szczoteczki z miękkim lub średniej twardości włosiem. Pamiętaj o odpowiednich ruchach podczas szczotkowania: okrężnych lub wymiatających.
  • Stosuj nić dentystyczną i płyn do płukania ust – dzięki nim oczyścisz miejsca trudno dostępne podczas szczotkowania.
  • Odwiedzaj stomatologa co pół roku – usunie kamień nazębny, który przyczynia się do rozwoju bakterii. Ponadto skontroluje stan twojego uzębienia i wypełni ubytki zębowe.

Jak leczyć paradontozę?

Zlekceważenie pierwszych objawów choroby może prowadzić do jej pogłębienia. Niezbędna   w tym wypadku jest ścisła opieka stomatologiczna. Leczenie początkowej fazy opiera się na dobraniu odpowiednich preparatów do higieny jamy ustnej i stosowaniu się do zaleceń lekarza. Stomatolog, który zauważy objawy paradontozy powinien:

• wykonać badanie diagnostyczne za pomocą panoramicznego rtg, a następnie dla oceny poziomu kości – badanie kontrolne,
  • Oczyścić zęby z osadów oraz kamienia nazębnego,
  • wypolerować wypełnienia,
  • zbadać głębokość kieszonek dziąsłowych,
  • zalecić stosowanie odpowiednich preparatów wzmacniających i ewentualnych leków,
  • udzielić rad odnośnie właściwej higieny jamy ustnej i doboru odpowiedniego zestawu przyborów toaletowych,
  • regularnie kontrolować stan uzębienia.

WAŻNE!

Odpowiednia higiena jamy ustnej oraz stosowanie suplementów diety, nie są wystarczającym sposobem na pozbycie się choroby. Zatrzymanie paradontozy możliwe jest jedynie pod warunkiem obopólnej współpracy stron. Niezwykle istotnym elementem jest pozostanie pod stałą opieką lekarza i korzystanie z jego usług nawet raz w miesiącu.

Ortodentika proponuje szeroką gamę usług w walce o zdrowie naszych zębów pod okiem doświadczonych specjalistów. Na stronie www.ortodentika.pl znaleźć można informacje na temat proponowanych świadczeń oraz niezbędne dane w celu umówienia wizyty.