badanie gestosci kosci

Exogen – ultradźwiękowe przyspieszenie gojenia złamań

Pęknięcia i złamania kości są jednymi z najczęstszych i najbardziej dotkliwych urazów ortopedycznych. Większość niewielkich złamań goi się szybko, jednak zdarzają się też sytuacje, gdy w miejscu uszkodzenia nie tworzy się prawidłowy zrost. Spowolnione gojenie lub brak zrostu należy leczyć. Jedną z dostępnych metod jest terapia Exogen. Wyjaśniamy, jak działa ten system i kiedy warto z niego skorzystać.

Etapy gojenia się kości po złamaniu

W obszarze złamania kości tworzy się krwiak pourazowy, związany z uszkodzeniem kostnych naczyń krwionośnych. W odpowiedzi na uraz organizm rozpoczyna uwalnianie mediatorów zapalnych, których zadaniem jest zasklepienie powstałego ubytku. Z tego powodu złamaniu towarzyszy obrzęk, a także ból. Ich intensywność zależna jest od rozległości i rodzaju złamania.

Podstawą prawidłowego gojenia kości po złamaniu jest wytworzenie zrostu kostnego. Już po kilku dnia od złamania tworzy się zrost początkowy, czyli tzw. miękka kostnina. Włóknisto-chrzęstna kostnina pozwala na odbudowę części uszkodzonych naczyń.

Dopiero w następnych tygodniach, zwykle po 3. tygodniu od złamania, widoczny jest dobrze wykształcony zrąb chrzęstny, a zrost miękki stopniowo przetwarza się w twardą kostninę, która dopiero w późniejszym etapie będzie w stanie utrzymać ciężar generowany na daną partię ciała. Proces ten odbywa się dzięki wymianie komórek chrzęstnych na komórki kostne.

W dalszym etapie zrostu tworzy się właściwa tkanka kostna, o odpowiedniej elastyczności i wytrzymałości. Zrost kości trwa od kilku do nawet kilkunastu miesięcy, co zależy nie tylko od rodzaju złamania, ale także wieku Pacjenta, jego ogólnego stanu zdrowia, a także czynników zewnętrznych, mogących spowalniać lub przyspieszać tworzenie się zrostu.

Opóźniony zrost kości – jakie mogą być przyczyny?

Uzyskanie pełnego zrostu kości to podstawa w procesie gojenia, która umożliwia powrót do prawidłowej funkcjonalności. Niestety jedną z poważnych komplikacji po złamaniu jest opóźnione gojenie kości.

Największe ryzyko spowolnienia zrostu kości dotyczy złamań skomplikowanych, zwłaszcza otwartych, a także leczonych operacyjnie, które niosą ze sobą większe ryzyko infekcji pobliskich tkanek. Jednak do zaburzeń zrostu może dochodzić niezależnie od rodzaju złamań, dlatego nawet niewielkie urazy wymagają odpowiedniego postępowania i stałej kontroli, która ma na celu wychwycenie ewentualnych nieprawidłowości.

Za spowolnione gojenie kości po złamaniu mogą odpowiadać różne czynniki. Wśród tych, które niosą największe ryzyko opóźnionego zrostu wymienia się m.in.:

• palenie papierosów;
  • starszy wiek, w tym okres po menopauzie;
  • osteoporoza;
  • zaburzenia wydzielania hormonów wzrostu;
  • choroby zaburzające metabolizm, np. cukrzyca, schorzenia tarczycy;
  • choroby wątroby;
  • niedobór wapnia i witaminy D;
  • niedożywienie;
  • otyłość.

Na czym polega działanie terapii Exogen?

Dzięki współczesnym metodom wykorzystywanym przez ortopedię możliwa jest stymulacja zrostu kości. Jednym z takich sposobów jest terapia Exogen, stosowana w celu przyspieszenia gojenia kości po świeżych złamaniach. Metoda ta zalecana jest także u osób, u których z różnych przyczyn dochodzi do spowolnienia lub braku zrostu kostnego.

Exogen wykorzystuje działanie fal ultradźwiękowych o niskiej częstotliwości. Zabieg taki jest całkowicie bezbolesny i nieinwazyjny. Efektem oddziaływania ultradźwięków na uszkodzoną kość jest pobudzenie naturalnych procesów naprawczych zachodzących w organizmie.

Zabieg przy użyciu urządzenia Exogen przeprowadza się codziennie. Trwa on zaledwie 20 minut i w razie potrzeby może być wykonywany w domu Pacjenta. Z kolei długość terapii ustalana jest indywidualnie. Dzięki metodzie Exogen w przychodni Ortodentika możliwy jest szybszy powrót do zdrowia, czyli znaczne skrócenie okresu rekonwalescencji po złamaniu, a także leczenie złamań u osób, u których proces tworzenia się zrostu jest zaburzony.