Choroba Alzheimera – przyczyny, objawy i metody leczenia

senior

Zaczyna się od niewielkich zaburzeń pamięci i trudności z zapamiętywaniem nowych informacji. W dalszym stadium rozwoju, może prowadzić do poważnych problemów z samodzielnym funkcjonowaniem, a nawet śmierci. Choć choroba Alzheimera uchodzi za nieuleczalną, istnieją sposoby, które są w stanie zahamować jej rozwój i znacząco poprawić jakość życia pacjentów.

Czym jest choroba Alzheimera?

Choroba Alzheimera daje o sobie znać zazwyczaj po 60. roku życia i należy do najczęstszych odmian otępienia. Nierozpoznana potrafi postępować przez lata. Następstwem rozwoju Alzheimera jest utrata pamięci i zaburzenie zdolności poznawczych.

Stopniowy zanik komórek nerwowych jest naturalnym procesem starzenia się organizmu. Alzheimer potęguje ten proces w znaczącym stopniu, przyczyniając się do wzmożonych zaburzeń poznawczych. Dochodzi do gromadzenia się białka (beta-amyloidu) we włóknach nerwowych, co utrudnia działanie neuronów, a w rezultacie doprowadza do ich śmierci.

Przyczyny choroby Alzheimera

Ciężko jednoznacznie określić przyczyny występowania choroby Alzheimera. Wciąż prowadzone są badania na temat przyczyn tej dolegliwości, rzucając na nią co raz to nowe światło. Brak jednoznacznych czynników wpływających na pojawienie się Alzheimera sprawia, że nie istnieje oficjalna terapia zatrzymująca lub odwracająca postęp choroby. Możliwe jest jedynie jej łagodzenie poprzez leczenie objawów.

Objawy choroby Alzheimera

W przypadku zaobserwowania pierwszych objawów choroby Alzheimera, należy niezwłocznie zgłosić się do lekarza. Bagatelizowanie problemu może prowadzić do jego pogłębienia i nieodwracalnych skutków.

Do wczesnych objawów Alzheimera należą:

• problemy z jazdą samochodem,
  • trudności z przypominaniem sobie niedawnych wydarzeń,
  • nieumiejętne korzystanie z różnego rodzaju przyrządów i instrumentów,
  • drażliwość i wahania nastroju,
  • zmiana nawyków związanych ze snem,
  • utrata motywacji, obojętność,
  • trudności z mówieniem,
  • wyłączenie z życia rodzinnego i społecznego,
  • występowanie stanów lękowych i depresyjnych.

Choroba Alzheimera – profilaktyka i leczenie

Leczenie Alzheimera polega na łagodzeniu objawów choroby. Szybkie zdiagnozowanie pozwoli znacznie opóźnić jej rozwój. Należy przede wszystkim zadbać o komfort psychiczny pacjentów – opanować depresję, zaburzenia snu czy stany lękowe.

Pomocne może okazać się również podawanie leków usprawniających przepływ krwi w naczyniach mózgowych oraz leków poprawiających pamięć. Oprócz tego ważne są także aspekty, takie jak:

• Aktywność umysłowa – warto postawić na czytanie, gry planszowe czy rozwiązywanie krzyżówek. Rozwijanie nowych umiejętności pozwoli zachować sprawność mózgu.
  • Ćwiczenia fizyczne – nawet zwykły spacer pomoże zmniejszyć prawdopodobieństwo wystąpienia choroby. Maszerując energicznie kilka razy w tygodniu przez pół godziny, ryzyko wystąpienia Alzheimera zostaje ograniczone o nawet 30 proc.
  • Przebywanie wśród ludzi – wsparcie bliskich stanowi nieocenioną pomoc w walce z uciążliwą chorobą.
  • Zioła: szałwia, kurkuma, miłorząb japoński – zmniejszą łagodne zaburzenia pamięci.
  • Kontrolowanie poziomu homocysteiny – w przypadku jego podwyższenia, sięgnij po witaminy z grupy B i kwas foliowy. Spożywaj dużo zielonych warzyw, a także produktów pełnoziarnistych. Witaminę B12 znajdziesz m.in. w rybach, mleku, jajach oraz serach żółtych.

Wizyta u neurologa

Jeśli obserwujesz u siebie objawy, które budzą Twój niepokój, warto udać się do specjalisty. Klinika Ortodentika zadba o pomoc w zdiagnozowaniu i leczeniu Alzheimera pod okiem doświadczonego neurologa. Skorzystaj z porady lekarza i pozwól cieszyć się zdrowiem na dłużej. Więcej informacji znajdziesz tutaj.