profilaktyka osteoporozy

Jak wygląda leczenie osteoporozy?

Kilka lat temu osteoporoza została uznana przez Światową Organizację Zdrowia za chorobę cywilizacyjną, która wpływa na stan zdrowia i jakość życia coraz większej liczby osób. Z objawami i skutkami osteoporozy zmaga się coraz liczniejsza grupa pacjentek i pacjentów. Szybkie wykrycie tej choroby pozwala na skuteczne leczenie i wspieranie całego organizmu, tak aby nie doszło do poważnych uszkodzeń i zaburzeń w codziennym funkcjonowaniu. Profilaktyka i bieżące monitorowanie postępów choroby pozwala na zminimalizowanie jej wpływu na nasze życie.

W naszej klinice Ortodentika w Łukowie oferujemy pacjentkom i pacjentom możliwość leczenie pod czujnym i doświadczonym okiem specjalistów i specjalistek, którzy poprzez wykonanie stosownych badań, mogą postawić trafną i szybką diagnozę. Czym jest osteoporoza i jak powinniśmy ją leczyć? W jaki sposób możemy zadbać o stan naszych kości tak, aby nie dopuścić do pojawienia się choroby?

1. Czym jest osteoporoza?
  2. Jakie badania pozwalają wykryć osteoporozę – pierwsze objawy
  3. Osteoporoza pierwotna i wtórna
  4. Leczenie osteoporozy

Czym jest osteoporoza?

Osteoporoza jest chorobą układu kostnego, znana również jako zrzeszotnienie kości, czyli innymi słowy: zanik tkanki kostnej. Zmiany do jakich dochodzi pod wpływem osteoporozy doprowadzają do tego, że kości stają się o wiele bardziej kruche oraz podatne na złamania i uszkodzenia. Do niedawna uważano, że jest to schorzenie charakterystyczne dla układu kostnego kobiet, dlatego, że pierwsze symptomy osteoporozy można obserwować u kobiet już po 30. roku życia. Jednak liczne badania i coraz to nowsze diagnozy pokazują, że osteoporoza w równym stopniu dotyczy również mężczyzn.

W przypadku kobiet pierwsze symptomy osteoporozy pojawiają się równolegle ze zmianami hormonalnymi w okresie pomenopauzalnym (I typ choroby), kiedy zaczyna występować niedobór estrogenów, w wieku starczym (typ II), a także na skutek przyjmowania pewnych leków czy z powodu występowania innych chorób (mówimy wtedy o osteoporozie wtórnej).

I chociaż zmiany w układzie kostnym są naturalnym stanem, który dotyczy również osób nie chorujących na osteoporozę, to niektóre czynniki zewnętrzne zdecydowanie przyczyniają się do szybszego osłabienia kości. Jednym z głównych czynników przyspieszających występowanie osteoporozy jest zdecydowanie niedobór wapnia. Co jeszcze może mieć wpływ na rozwój tej choroby?

Po licznych badaniach i analizach stwierdzono, że ryzyko zwiększa na pewno nadmierne spożywanie alkoholu czy palenie papierosów. W walce z osteoporozą nie pomaga również mała aktywność fizyczna czy nieodpowiednia dieta, uboga w wapń i witaminę D. Osoby posiadające szczupłą sylwetkę, również mogą częściej chorować z powodu osteoporozy. U kobiet występowanie osteoporozy wiąże się z niedoborem estrogenu, natomiast u mężczyzn ma to związek z niedoborem testosteronu. Do czynników ryzyka zaliczyć możemy również uwarunkowania genetyczne oraz choroby współwystępujące, takie jak reumatoidalne zapalenie stawów lub niedoczynność przysadki.

Jakie badania pozwalają wykryć osteoporozę – pierwsze objawy

Osteoporoza jest zazwyczaj chorobą łatwą w zdiagnozowaniu, jej objawy są bowiem jednoznaczne i nie powodują problemów w wykrywaniu. Co może wskazywać na to, że mamy do czynienia z osteoporozą? Jednym z bardziej wyraźnych objawów mogą być bóle kości przy ich stosunkowo niewielkim obciążeniu. Również osoby zmagające się z częstymi, patologicznymi wręcz złamaniami kości, mogą podejrzewać u siebie problemy z osteoporozą. Obniżenie wzrostu i częste bóle kręgosłupa również mogą wskazywać na zaburzenia z osteoporozą. Ważnym objawem jest także powstanie nadmiernej kifozy piersiowej.

Zaobserwowanie u siebie jakichkolwiek niepokojących objawów, wskazujących na to, że możemy mieć do czynienia z osteoporozą, powinny skierować nas do gabinetu lekarza. Wbrew pozorom leczenie osteoporozy wymaga zaangażowania nie tylko ortopedy, lecz również endokrynologa i reumatologa. Tak wyspecjalizowany zespół postawi trafną diagnozę i podejmie właściwy plan leczenia oparty na wzajemnych konsultacjach.

Osteoporoza pierwotna i wtórna

Bardzo ważne jest to, że mamy do czynienia z osteoporozą pierwotną i wtórną. Na czym polega różnica? Osteoporoza pierwotna jest najczęściej występującym rodzajem osteoporozy, której bezpośrednim czynnikiem jest starzenie się układu szkieletowego. Ten rodzaj osteoporozy dotyka aż 80% pacjentów i według statystyk częściej dotyka kobiet będących w trakcie okresu menopauzy.

Natomiast osteoporoza wtórna jest schorzeniem występującym rzadziej, dotyczy ok 20% pacjentów i często jest chorobą współwystępującą przy reumatoidalnym zapaleniu stawów, zaburzeniach hormonalnych, chorobach wątroby i alkoholizmie, resekcji żołądka, unieruchomieniu oraz w przypadku stosowaniu niektórych leków.

Leczenie osteoporozy

Po wykonaniu wstępnej diagnozy, która pozwala wykryć chorobę, należy przejść do profesjonalnego leczenia. W naszej Klinice dajemy pacjentom i pacjentkom gwarancję opieki medycznej na najwyższym poziomie, dzięki czemu leczenie przebiega sprawnie, a jego efekty są skuteczne.

Badaniem, od którego należy zacząć w przypadku zdiagnozowanej osteoporozy, jest badanie gęstości mineralnej kości, czyli densytometria. W czasie tego badania najczęściej sprawdzane jest biodro lub odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Wynik, który otrzymujemy po wykonaniu badania wskazuje nam na to, czy powinniśmy dokonać dodatkowych badań, takich jak jak analiza krwi, poziom wapnia i fosforu, OB, dobowa zbiórka moczu. Dopiero na podstawie uzyskanych pełnych wyników, nasi specjaliści wdrażają odpowiednie leczenie.

Dostępne w naszej klinice Ortodentika w Łukowie leczenie osteoporozy to nie tylko wdrożenie odpowiednich środków farmakologicznych. Jest ono związane również z wdrożeniem do codziennego życia pacjenta lub pacjentki odpowiednich zmian nawyków żywieniowych i aktywności fizycznej. Dzięki temu dochodzi do leczenia holistycznego, które dodatkowo wspiera stan naszego organizmu.

Najważniejszym aspektem leczenia osteoporozy jest oczywiście skorzystanie z profesjonalnej opieki medycznej jak ta, którą oferujemy naszym Pacjentom i Pacjentkom w klinice Ortodentika. W celu skorzystania z naszych usług zapraszamy do kontaktu.