Przyczyny bólu zatok

Zatkane zatoki to problem wielu ludzi. Najczęstszą przyczyną jest zakażenie wirusowe, bakteryjne a czasem grzybicze, niedoleczone i nawracające  infekcje górnych dróg oddechowych.  A także, gdy często i długo przebywa się w warunkach, które powodują wysychanie błon śluzowych. Na problemy z zatokami skarżą się częściej alergicy i osoby chore na astmę lub alergiczny nieżyt nosa, osoby mające skrzywioną przegrodę  nosa, przerost migdałków podniebiennych lub migdałka gardłowego.

Najczęstsze przyczyny chorób zatok to:

• grzybica zatok
  • polipy zatok
  • torbiele zatok
  • nowotwory zatok
  • hipoplazja zatok

Zapalenie zatok- jak je rozpoznać?

Ból dotyczy zazwyczaj zatok czołowych, szczękowych i sitowych. Natomiast miejsce zapalenia zależy od dolegliwości. Ból w rejonie czoła może wskazywać  na zapalenie zatok czołowych. Infekcja zatok szczękowych wywołuje zazwyczaj ból szczęki, zębów oraz nieprzyjemny ucisk policzków. Nabrzmiałe powieki i oczy mogą wskazywać na zapalenie zatok sitowych.

Do najczęstszych objawów należą:

• ból głowy
  • wydzielina z nosa
  • złe samopoczucie
  • gorączka
  • uczucie rozbicia

W momencie, gdy objawy nasilają się niezwłocznie powinniśmy zgłosić się do lekarza.

Jak pozbyć się zapalenia zatok?

Najlepszą metodą na uporanie się z zapaleniem zatok, jest wizyta u laryngologa. Jeżeli lekarz ustali, że zapalenie jest bakteryjne, może przepisać odpowiednie antybiotyki. Kuracja trwa nawet do dwóch tygodni. Nie można jej przerywać nawet jeśli dolegliwości przechodzą, ponieważ część bakterii mogła  przetrwać i stan zapalny ponownie się rozwinie. Czasem jedyną możliwością pozbycia się  ciągle powracającego i uporczywego zapalenia zatok jest zabieg. Oto najczęściej wykonywane:

• Funkcjonalna endoskopowa operacja zatok (FEOZ). Jest najnowocześniejszą i najskuteczniejszą operacją zatok. Przy użyciu endoskopu i bardzo precyzyjnych instrumentów mikrochirurgicznych zmiany zostaną usunięte oraz poszerzone zostaje naturalne ujście zatok,
  • Septoplastyka, czyli korekta przegrody nosa. Przeprowadza się ją u pacjentów ze skrzywioną przegrodą nosa (wrodzoną lub w wyniku urazu). Minimalne zniekształcenie zwykle nie ma wpływu na drożności nosa bądź zatok, ale gdy błony śluzowej nosa są opuchnięte, może to przeszkadzać w swobodnym oddychaniu przez nos i spowalniać ujścia zatok przynosowych,
  • Polipektomia, czyli. zabieg usunięcia polipów z  nosa i zatok. Polipy to narośla błony śluzowej. Atakują jamę nosową oraz zatoki, hamują ich ujście i drożność. Operacja wykonuje się  jest przez otwory nosowe, a w szczególnych przypadkach trzeba nakłuć lub naciąć skórę nad zatoką.

Jeśli interesuje Cię jeden z powyższych zabiegów skontaktuj się z Przychodnią Lekarską Ortodentika. Oferujemy RTG zatok przynosowych oraz profesjonalne konsultacje i porady lekarskie.

Jak przestrzec się przed powrotem zapalenia?

Ze względu na fakt, że zapalenie zatok potrafi powracać, warto pamiętać o kilku zasadach:

• wylecz dobrze każde przeziębienie – zapalenie zatok wiąże się najczęściej z takimi  infekcjami,
  • jeśli jesteś alergikiem powinieneś zgłosić się do specjalisty,
  • unikaj dymu papierosowego –uszkadza on rzęski w błonach śluzowych, które oczyszczają powietrze; podrażnia śluzówki,pomagając dostawać się do niej bakteriom i wirusom,
  • w porze grzewczej nawilżaj dom – w ten sposób unikniesz przesuszenia błon śluzowych,
  • pij przynajmniej 2 litra wody lub soków dziennie – to dobry sposób na nawilżenie śluzówek.