stomatologia ortopedia

Choroba zwyrodnieniowa stawu skroniowo-żuchwowego: przyczyn, objawy, leczenie

Często czujesz tępy ból w okolicy ucha lub skroni? Zmagasz się z zawrotami głowy lub mdłościami, a nocami często nie możesz spać? Są to objawy choroby zwyrodnieniowej stawu. Jej objawy są trudne do zauważenia, a lekarze często bagatelizują objawy lub nie mogą znaleźć żadnej z powszechnych przyczyn takiego stanu rzeczy. Leczenie chorób stawu skroniowo-żuchwowego gwarantuje komfort życia bez wspomnianych dolegliwości. Kończy się nocne zgrzytanie zębami i uporczywy ból głowy całymi dniami.

Staw skroniowo-żuchwowy i jego charakterystyka

Staw skroniowo-żuchwowy stanowi ruchome połączenie między czaszką, a żuchwą. Dzięki skomplikowanej budowie może wykonywać złożone ruchy, w ciele człowieka służy do wysuwania i cofania żuchwy, miażdżenia i rozdrabniania pokarmów, a także żucia. Staw skroniowo-żuchwowy jest jednym z najbardziej obciążonych w naszym ciele.  Jeśli w jego obrębie pojawiają się zaburzenia, łączy się to z nieustannym bólem i dużym dyskomfortem dla chorego. Może być to jednostronne zużycie stawu lub asymetryczny uśmiech, spowodowany zaburzeniem budowy kości.  Schorzenia stawów skroniowo-żuchwowych obejmuje bardzo dużą grupę jednostek chorobowych. Stany zapalne stawu skroniowo-żuchwowego nieodłącznie łączą się z bólem nie tylko szczęki, ale też głowy i całej twarzy. Pacjent ma trudności z gryzieniem i żuciem. Leczenie chorób stawu skroniowo-żuchwowego jest niezbędne. Bardzo często jest ono źle diagnozowane, a przyczyn można doszukiwać się właśnie tutaj.

Choroba zwyrodnieniowa stawu skroniowo-żuchwowego- przyczyny

Badania naukowe mówią, że choroba zwyrodnieniowa stawu skroniowo-żuchwowego  w większości spowodowana jest przez wady nabyte. Rzadko ma podłoże genetyczne. W dużej mierze na stan zapalny ma wpływ płeć chorego. Zmiany zwyrodnieniowe stawu skroniowo-żuchwowego podobnie jak innych stawów powstają na skutek urazów, wielu mikrourazów i przeciążeń. Najczęściej za negatywny stan stawu skroniowo-żuchwowego odpowiada wypadek drogowy, pobicie, czy złamana szczęka. Przeciążenia wynikają głównie z nadmiernego zaciskania zębów, mówi się także o nadmiernym żuciu gumy. Pośredni wpływ na powstawanie zaburzenia ma stres, który prowadzi do nadmiernego napięcia mięśni przez cały czas, duża wada zgryzu lub braki w uzębieniu, nieprawidłowa postawa ciała, nadmierne zaciskanie zębów, a także skurcze dróg oddechowych wywołane częstym oddychaniem przez usta. Leczenie chorób stawu skroniowo-żuchwowego oferuje wiele możliwości, a zarówno zwyrodnienie wrodzone, jak i nabyta da się skutecznie wyeliminować.

Choroba zwyrodnieniowa stawu skroniowo-żuchwowego – objawy

W początkowym okresie, gdy choroba nie jest rozwinięta, jej objawy są często pomijane. Zazwyczaj jest to promieniujący ból obejmujący staw skroniowo-żuchwowy. Może być nagły i ostry lub występować podczas dotykania palcami stawu. W początkowej fazie ból nasila się podczas żucia, gryzienia, przesuwania żuchwy, a następnie odczuwalny jest cały czas, nawet podczas ruchów biernych. Typowymi objawami choroby zwyrodnieniowej stawu skroniowo-żuchwowego jest doskwierający tępy ból w okolicach twarzy, częste zawroty głowy, ból podczas przeżuwania. Leczenie chorób stawu skroniowo-żuchwowego jest obligatoryjne. Pozwala pozbyć się raz na zawsze uciążliwego bólu.

Leczenie chorób stawu skroniowo-żuchwowego

Leczenie choroby zwyrodnieniowej stawu skroniowo-żuchwowego obejmuje leczenie stomatologiczne, jeśli wina leży po stronie ubytków w zębach. Zalecane jest leczenie ortopedyczne połączone z fizjoterapią. Lekarz powinien wystawić stosowane skierowania po szeregu badań. Leczenie chorób stawu skroniowo-żuchwowego ma różnorodne podłoże, dlatego na początek należy określić jego przyczynę. Stosowana fizjoterapia ukierunkowana jest na rozluźnienie mięśni i zmniejszenie ich napięcia. Leczenie schorzenia opiera się również na fizykoterapii. Wykorzystuje się w niej laseroterapię, elektroterapię oraz terapię temperaturą. Sposób leczenia musi być odpowiednio dobrany do rodzaju schorzenia. Pacjent dzięki terapii skutecznie pozbędzie się uciążliwych migren, bólów głowy i problemów z ruchem żuchwy.