Echo serca – zadbaj o to, co najważniejsze

Choć niektórzy zachowują się tak, jakby serca nie mieli, zapewniamy: każdy z nas je posiada. Aby służyło nam przez wiele lat, musimy odpowiednio zadbać o ten szczególny organ. Echo serca to jedno z badań diagnostycznych, któremu warto poddać się, nie bagatelizując niepokojących objawów. Jak zadbać o serce? Jak wygląda badanie? Jakie choroby serca można zdiagnozować? Poznaj odpowiedzi na nurtujące Cię pytania.

Jak dbać o serce?

Kluczem do zdrowego serca jest odpowiedni sposób odżywiania i aktywność fizyczna. Nie bez powodu mówi się, że ,,jesteś tym, co jesz”. Otyłość to główny wróg układu krążenia. Przetworzona żywność czy słodzone napoje zawierają mnóstwo cukru, który jest główną przyczyną otyłości. Jego duża ilość sprawia, że wątroba ma trudności z odpowiednim metabolizowaniem i spalaniem cukru, który zostaje odłożony w organizmie w postaci tłuszczu.

W dzisiejszych czasach niełatwo ustrzec się otyłości. Warto jednak wprowadzić zmiany w sposobie żywienia. Postaw na większe ilości warzyw, wyeliminuj słodkie napoje, zamień tłuszcze zwierzęce na roślinne. Te małe innowacje z pewnością przyniosą pożądany efekt.

Jak jeszcze zadbać o serce? Warto przede wszystkim pić duże ilości wody, a także:

• zamienić tradycyjną sól na himalajską lub w ogóle z niej zrezygnuj,
  • spożywać migdały, które obniżają ilość cholesterolu we krwi,
  • jeść regularnie – 4-5 posiłków w odstępie 3-4 godzin,
  • sięgnąć po kiełki – są źródłem witaminy E, C, żelaza, wapnia i magnezu,
  • zrezygnować z czarnej herbaty,
  • rzucić palenie i ograniczyć alkohol – nie musisz jednak rezygnować z czerwonego wina.

Badanie serca – USG

Echo serca (USG) to badanie, wykorzystujące działanie ultradźwięków. Dzięki niemu można sprawdzić budowę i stan serca, a także pracę zastawek oraz wielkość komór. To bezpieczne, bezbolesne badanie, do którego nie trzeba się specjalnie przygotowywać. Warto jednak przejść wcześniej inne badania kardiologiczne, jak EKG i RTG klatki piersiowej. Na echokardiografię przepływową należy zgłosić się na czczo.

Przed przystąpieniem do badania pacjent powinien rozebrać się do pasa, a następnie położyć na leżance na plecach lub lewym boku. Lekarz przykłada no klatki piersiowej pacjenta głowicę aparatu USG, na którą wcześniej nakładany jest specjalny żel. Uzyskany obraz serca widoczny jest na ekranie monitora. Badanie może zostać zarejestrowane na papierze lub video. Echo serca trwa zazwyczaj od 15 do 45 minut. Czas ten zależy od indywidualnej anatomii pacjenta oraz badanej wady serca.

Wskazania do badania

Echo serca jest badaniem diagnostycznym, służącym do wykrywania tylko niektórych wad. USG nie odpowie na pytanie ,,czy mam chorobę wieńcową?”, ponieważ w tym przypadku lepiej sprawdzi się test wysiłkowy lub koronarografia. Wskazaniami do echa serca są:

• nowotwory serca,
  • choroby osierdzia,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • choroby mięśnia sercowego,
  • urazy serca,
  • choroby naczyń,
  • wrodzone i nabyte wady serca,
  • choroba niedokrwienna serca,
  • zaburzenia rytmu,
  • choroba zakrzepowo-zatorowa,
  • choroby sercowo-płucne.

Gdzie wykonać echo serca?

Echo serca to badanie, zlecane przez lekarza kardiologa. Można wykonać je zarówno w szpitalu, jak i w prywatnych placówkach, na przykład w Przychodni Ortodentika w Łukowie. Przed wizytą warto pamiętać, aby zachować higienę osobistą i nie spożywać obfitych posiłków.

Echo serca jest badaniem na tyle bezpiecznym, że mogą się mu poddawać nawet kobiety w ciąży. Nie wiąże się z żadnym ryzykiem, a zatem nie istnieją przeciwwskazania do jego wykonywania. Można je również wielokrotnie powtarzać bez zagrożeń dla pacjenta. Już dziś zadbaj o swoje zdrowie i umów się na USG serca.