Terapia manualna – czym jest i jakie efekty przynosi?

rehabilitacja

Terapia manualna to skuteczna forma rehabilitacji, szczególnie zalecana w przypadku dolegliwości stawów lub kręgosłupa, choć to nie jedyne jej zastosowania. Przy pomocy rąk, poprzez uciski i chwyty, rehabilitant jest w stanie uwolnić pacjenta od bólu już po jednym zabiegu. Na czym polega terapia manualna i kiedy warto ją zastosować?

Terapia manualna – co to takiego?

Terapia manualna, jak wskazuje jej nazwa, jest metodą fizjoterapii wykonywaną przy użyciu rąk. Taka forma leczenia praktykowana była od dawna przez znachorów i kręgarzy. Obecnie zagościła ona w repertuarze usług gabinetów rehabilitacyjnych i stosowana jest przez wykwalifikowanych w tej dziedzinie fizjoterapeutów.

Terapia manualna polega na oddziaływaniu na konkretne punkty ciała za pośrednictwem ucisku. W ten sposób dochodzi do usunięcia blokad w obrębie mięśni i stawów, dzięki czemu przywrócona zostaje równowaga mięśniowa, a dolegliwości bólowe ustępują.

Jak przebiega terapia manualna?

Podczas zabiegu terapeuta układa pacjenta w odpowiedniej pozycji na leżance, po czym wykonuje masaż uciskając tkanki miękkie: skórę, nerwy, mięśnie oraz ścięgna. Specjalista sam określa miejsca, w których nagromadzone jest napięcie.

Zabieg jest bezbolesny, jednak zdarza się, że przez 1-2 dni po jego zakończeniu pacjent odczuwać może nasilone dolegliwości bólowe. Wiele zależy tutaj od jego współpracy z terapeutą. Im większy opór pacjenta na manipulacje, tym większe ryzyko wystąpienia tzw. kryzysu po zabiegu.
Już jedna sesja terapii manualnej przynosi ulgę, jednak zauważalna poprawa następuje po serii zabiegów.

Kto może poddać się terapii manualnej?

Terapia manualna jest szczególnie wskazana w zespołach bólowych kręgosłupa. Blokady w obrębie stawów kręgosłupa skutkują nie tylko bólem, ale również drętwieniem kończyn, zaburzeniami równowagi, szumami usznymi, czy przykurczami. Przywrócenie właściwej ruchomości w wybranej części kręgosłupa pozwala wyeliminować te przykre dolegliwości.

Do terapii manualnej kwalifikują się również osoby doświadczające bólu mięśni i stawów, np. z zespołem bolesnego karku, czy łokciem tenisisty.
Terapia manualna jest z powodzeniem stosowana w korekcji wad postawy oraz w leczeniu migreny.

Pozostałe, przykładowe wskazania do terapii manualnej, to:

• astma,
  • rwa kulszowa,
  • zaburzenia perystaltyki jelit,
  • bezsenność.

Choć terapia manualna jest zabiegiem bezinwazyjnym, istnieją pewne przeciwwskazania do jej przeprowadzenia. Do najważniejszych z nich zaliczyć można czynną chorobę nowotworową, świeże złamania kości, a także zaawansowaną ciążę (po 6. miesiącu).

Zalety terapii manualnej

Terapia manualna umożliwia przyspieszenie procesu leczenia i powrotu do sprawności, usuwając przyczynę problemu, a nie tylko jego objawy. Pozwala ona ograniczyć lub wyeliminować leczenie farmakologiczne i związane z nim skutki uboczne. Wcześnie rozpoczęta, terapia manualna kręgosłupa zapobiega poważniejszym schorzeniom, jak np. dyskopatii.

Aby metoda ta przyniosła jak najlepsze efekty, warto powierzyć ją w ręce doświadczonych specjalistów. W klinice Ortodentika oferujemy Państwu Holistyczną Terapię Manualną, wykonywaną przez wysokiej klasy fizjoterapeutów. Po więcej informacji zapraszamy tutaj.