masaze lecznicze

Zamiast leków – masaż!

Walczysz z przewlekłym bólem, chcesz rozluźnić napięte mięśnie lub po prostu marzysz o odstresowaniu się. A może tym razem nie sięgaj po leki przeciwbólowe, które pomogą tylko na kilka godzin, a dodatkowo zaszkodzą innym narządom? Może warto poszukać innych, zdrowszych i bardziej skutecznych metod?

Masaż leczniczy to rodzaj masażu, który ma za zadanie zwalczyć dany objaw chorobowy, np. ból lub wpłynąć na ogólny stan pacjenta (zazwyczaj spełnia oba te zadania). Masażysta oddziałuje na ciało pacjenta rękami poprzez ugniatanie, oklepywanie, głaskanie, rozcieranie, wstrząsanie, uciskanie, wałkowanie i wibrację, choć współcześnie, do wykonywania masażu wykorzystuje się także specjalne urządzenia.

Co daje nam masaż?

Sama procedura to dla leczonego chwila przyjemności i odprężenia. Efekt pozabiegowy to pozbycie się danej dolegliwości, ogólna poprawa kondycji, a przy tym całkowity brak skutków ubocznych. A tak dokładnie, masaż działając bezpośrednio na skórę, wpływa głównie na mięśnie, ścięgna, więzadła, naczynia krwionośne i limfatyczne oraz na układ nerwowy, a przez to:

• zwalcza ból
  • poprawia krążenie
  • rozluźnia napięte mięśnie
  • usprawnia przemianę materii
  • relaksuje
  • wpływa na samopoczucie

Jak wygląda przygotowanie?

Jeżeli masaż został zalecony przez lekarza, skierowanie na masaż musi być poprzedzone wywiadem, który dostarczy leczącemu wiedzy na temat stanu zdrowia pacjenta i wykluczy ewentualne przeciwwskazania. Pytania o stan zdrowia i samopoczucie powinny pojawić się także tuż przed zabiegiem. Skóra osoby, która ma zostać poddana masażowi powinna być oczyszczona, gdyż masażysta do zabiegu natłuszcza ją specjalnymi olejkami.

Jakie schorzenia można leczyć masażem?

We współczesnej medycynie działanie masażu, odgrywa szczególną rolę w walce ze schorzeniami narządów ruchu. Ponadto, masaż stosowany jest w dziedzinach takich jak chirurgia, pediatria, neurologia czy ginekologia.

Do schorzeń, w których leczeniu, masaż wykazuje skuteczne działanie, należą: urazy lub stany pourazowe, zmiany przeciążeniowe mięśni i stawów, stany zapalne mięśni, stawów, ścięgien, przewlekła niewydolność oddechowa, uszkodzenie nerwów obwodowych.

Masażysta musi dobrać do danej dolegliwości odpowiedni rodzaj masażu, a także rytm, tempo i siłę z jaką jest wykonywany. Pod uwagę, musi być też wzięty aktualny stan pacjenta, jego płeć, wiek oraz budowa i masa ciała.

W niektórych schorzeniach masaż łagodzi objawy i ma też spore znaczenie w działaniu zapobiegawczym.

Masaż klasyczny

Jest najstarszą i najczęściej stosowaną formą masażu. O tym, że masaż potrafi dla naszego ciała zdziałać wiele dobrego wiedzieli już starożytni. Pierwsze techniki masażu pojawiły się kilka tysięcy lat przed naszą erą.

Wykonywane przez masażystę ruchy pobudzają krążenie krwi. Mogą także działać rozluźniająco. Masaż może mieć działanie miejscowe lub ogólne, na całe ciało.

Drenaż limfatyczny

Głównym zadaniem tego rodzaju masażu jest pobudzenie krążenia limfy. Przeciwdziała on zatorom chłonki i związanym z nimi obrzękom. Drenaż limfatyczny nóg pomoże na opuchnięte nogi i oczyści z toksyn. Może być też rozwiązaniem dla osób, które chcą pozbyć się cellulitu.

Masaż wibracyjny

Nowością jest masaż wibracyjny. Jak potwierdzają specjaliści z przychodni Ortodentika, w której jest on wykonywany, masaż wibracyjny jest niezwykle skuteczny w walce z bólem. Do wykonania masażu wykorzystywany jest aparat Aquavibron, wytwarzający drgania. Drgania te poprawiają krążenie i rozluźniają mięśnie.

Nie ma wątpliwości, że aby masaż spełnił swoją funkcję musi być przeprowadzony przez profesjonalnego masażystę, który potrafi dostosować rodzaj i siłę ruchów do schorzenia na które cierpi Pacjent.  Profesjonalne masaże dostępne są w przychodni Ortodentika w Łukowie.