sposob na opuchniete nogi

Jak walczyć z opuchniętymi nogami?

Problem z opuchniętymi nogami dotyka wiele osób. Często pojawiają się one  z błahego powodu, może być to upalny dzień, czy dłuższe przebywanie w jednej pozycji. W żaden sposób nie można tego ignorować. Jest to sygnał od organizmu, że coś dzieje się z nim nie tak. Drenaż limfatyczny jest nieocenionym pomocnikiem w walce z opuchniętymi nogami. Szczególnie wtedy, gdy opuchliźnie towarzyszy ból nóg, pieczenie i mrowienie. Może to oznaczać początek powstawania żylaków. Jednym z rozwiązań eliminujących zagrożenie tą chorobą jest drenaż limfatyczny.

Opuchnięte nogi – przyczyny i objawy

Obrzęk nóg wiąże się niejako z zatrzymaniem wody w organizmie. U kobiet często dzieje się tak przez cykl hormonalny-problemy zaczynają się w jego drugiej połowie. Inną bardziej prozaiczną przyczyną jest długi czas przebywania w pozycji stojącej. Wynika to z rodzaju pracy, czy stylu życia. Z tą przypadłością często borykają się osoby, które nie uprawiają żadnej aktywności fizycznej oraz jedzą posiłki wysoko przetworzone, często przepełnione solą. Do tego czynnikiem, który zwiększa ryzyko opuchniętych nóg, jest stosowanie używek. Papierosy, kawa i alkohol niekorzystnie wpływają na organizm, tym samym przekładając się na częste uczucie ciężkich nóg. Kolejną przyczyną jest duże obciążenie kończyn dolnych. Opuchnięte nogi bardzo często występują u kobiet w ciąży oraz osób otyłych. Powoduje to wzrost ciśnienia krwi, co przekłada się na gromadzenie płynów w okolicach kostek. Obrzęk nóg dodatkowo objawia się zgrubiałą, twardą skórą, bolesnością i uczuciem ciężkości. Masaż limfatyczny nóg polecany jest w każdym z tych przypadków. Drenaż limfatyczny usprawnia przepływ płynów ustrojowych, a także pomaga skutecznie walczyć z cellulitem.

Drenaż limfatyczny i jego przebieg

Masaż drenujący nogi oddziałuje na układ chłonny organizmu. Jego zadaniem jest zredukować ból, poprawić motorykę, a także zlikwidować obrzęk nóg. Drenaż limfatyczny może być wykonywany na dwa sposoby: manualnie i automatycznie. Masaż limfatyczny nóg przeprowadzany jest przez wykwalifikowanego specjalistę tj. fizjoterapeutę. Za automatyczny odpowiada aparat do kompresji pneumatycznej. Drenaż limfatyczny nóg wykonywany manualnie został opracowany przez Emila Voddera w latach 30. Przez ten czas uległ on ewolucji, jednak jego podstawy zostały takie same, tj. masaż drenujący nóg obejmuje powolne okrężne, obrotowe i pompujące ruchy. Jego nacisk i siła uzależnione są od ciała i stanu pacjenta. Aparaty wykorzystywane do drenażu limfatycznego mają specjalne mankiety, które są podzielona na kilka komór. To w nich umieszcza się opuchniętą kończynę. Dzięki wtłaczaniu powietrza do komory stymulują układ limfatyczny. Zawsze drenaż limfatyczny nóg składa się z dwóch faz:

1. Faza przesuwania- nacisk, który stymuluje płyny do przesuwania się do góry;
  2. Faza odprężenia- bierny kontakt z tkanką, naczynia limfatyczne są ponownie napełnione.

Według badań najbardziej na opuchnięte nogi najbardziej skuteczny jest drenaż manualny. Podczas procesu limfa i płyny zostają przepchnięte w kierunku węzłów chłonnych, a problematyczne miejsca zostają rozmasowane.

Masaż na opuchnięte nogi – jakie przynosi efekty?

Drenaż limfatyczny pobudza krążenie krwi i limfy w organizmie, tym samym zmniejszając obrzęki kostek i nóg. Co więcej, usuwa z organizmu zbędne produkty przemiany materii, oczyszczając organizm. Pozytywnie działa na redukcję cellulitu, a dodatkowo ujędrnia i uelastycznia skórę. Wykonany masaż na opuchnięte kostki i nogi skutecznie eliminuje problem nagromadzonych płynów w tych okolicach. Sprawia, że nogi wyglądają estetycznie, a pacjent pozbawiony jest bólu, który do tej pory mu towarzyszył. Kto powinien skorzystać z masażu drenującego nogi? Przede wszystkim osoby zmagające się z opuchnięciami kończyn dolnych, dla których uczucie ciężkich nóg to codzienność. Dodatkowo drenaż limfatyczny wskazany jest w profilaktyce żylakowej i przy obrzęku tłuszczowym. Skutecznie odżywia skórę i detoksykuje organizm.