Ostroga piętowa, czyli stan zapalny w rozcięgnie podeszwowym

Choć sama ostroga, nie jest odpowiedzialna za dokuczliwy ból związany z chorobą i jest właściwie ,,dodatkiem’’ do jego prawdziwej przyczyny, to właśnie na to maleńkie zwapnienie narzeka większość chorych, przypisując mu, wywołany przez schorzenie dyskomfort. Tymczasem, ból wywołany jest przez stan zapalny. Ostroga piętowa to uciążliwa, trudna w leczeniu choroba, kojarzona głównie ze sportowcami i osobami starszymi.

Czym jest ostroga piętowa?

Ostroga piętowa to właśnie niewielkie zwapnienie, powstałe z nadmiaru tkanki kostnej. Tworzy się ono na kości piętowej i może drażnić znajdujące się w pobliżu tkanki.

W niektórych przypadkach, narośl nie powstaje w ogóle, zawsze natomiast mamy do czynienia z zapaleniem rozcięgna podeszwowego (łącznotkankowego pasma rozciągającego się między guzowatością kości piętowej a przodostopiem) w miejscu jego przyczepu bliższego i w okolicznych tkankach, i to właśnie ono powoduje przenikliwy ból.

Przyczyny powstawania ostrogi

Nadmiar tkanki kostnej, z której może utworzyć się zwapnienie oraz stan zapalny w rozcięgnie, powstają wskutek zmian zwyrodnieniowych. Do czynników mogących wywołać te zmiany, zalicza się:

• noszenie niewygodnego, ciasnego obuwia,
  • przeciążenie spowodowane nadwagą,
  • urazy sportowe lub inne rodzaje urazów,
  • wiek i związane z nim osłabienie kości.

Ostroga piętowa – objawy

Schorzenie objawia się silnym bólem, gdyż w pięcie występuje stan zapalny. Początkowo jest on odczuwalny przy przeciążeniu. Wraz z postępem choroby, ból nasila się i pojawia się coraz częściej, między innymi podczas chodzenia, rano po przebudzeniu, a nawet, gdy chory znajduje się w stanie spoczynku.

Diagnoza i leczenie ostrogi piętowej

Ostrogę piętową łatwo jest pomylić z innymi, podobnie objawiającymi się schorzeniami, takimi jak urazy kości piętowej czy zespół cieśni kanału stępu. Wiele osób odczuwających ból w stopie, błędnie interpretuje ostrogę, jako jego przyczynę. Dlatego schorzenie powinno być zdiagnozowane dopiero po przeprowadzeniu wywiadu z pacjentem, analizie zdjęcia rentgenowskiego oraz po dokładnej palpacji stopy, czyli zbadaniu jej dotykiem.

Leczenie ostrogi, wymaga czasu, Pacjent nie powinien liczyć na jego natychmiastowe efekty. Równocześnie z leczeniem powinien zapobiegać dalszemu rozwojowi choroby przez noszenie odpowiedniego obuwia czy redukcję masy ciała. Niestety możliwe są nawroty choroby.

Tradycyjne leczenie zachowawcze opiera się m.in. na stosowaniu wkładek ortopedycznych lub protez ortopedycznych. Dostępne są leki niesterydowe doustne lub w formie maści, działające przeciwzapalnie, choć w przeszłości, stosowano także silnie działające na ból sterydy. Niezbyt często, stosowane jest natomiast chirurgiczne leczenie ostrogi. Najczęściej są to poważne przypadki, w których doszło do deformacji stopy.  Polega ono najczęściej na częściowym przecięciu rozcięgna podeszwowego. Operacja jest trudna, często nie przynosi zamierzonych rezultatów i niesie ryzyko dość poważnych powikłań.

Zapalenie rozcięgna podeszwowego leczy się też technikami fizykoterapii i rehabilitacji.  Jedną z nowatorskich metod walki ze schorzeniem jest terapia falą uderzeniową, którą stosujemy w naszej klinice. Fale akustyczne, powstają pod ciśnieniem w specjalnym aparacie. Ich energia, z którą działają na tkanki, skutecznie zwalcza ból i stan zapalny. Dodatkowo, pobudza regenerację tkanek. Zaletami terapii falą uderzeniową są małoinwazyjność, bezbolesność i brak niepożądanych działań. Terapia obejmuje 3-5 zabiegów, trwających kilka minut, przeprowadzanych w kilkudniowych odstępach.

Leczenie falą uderzeniową jest też zatem metodą, która w porównaniu z innymi technikami przynosi ulgę szybko.