Osteoporoza pierwotna i wtórna

osteoporoza leczenie- ortodentika.pl

Osteoporoza to stan chorobowy objawiający się kruchością kości i zwiększoną podatnością na ich złamanie lub uszkodzenie. Jest to metaboliczna choroba kości, w której dochodzi do znacznego zmniejszenia masy kostnej i upośledzenia mikroarchitektury tkanki kostnej, co w konsekwencji prowadzi do jej łamliwości. Najczęściej dotyka kobiet po menopauzie, jednak występuje również przy cukrzycy, nadczynności tarczycy lub w przypadku długotrwałego przyjmowania niektórych leków immunosupresyjnych i przeciwpadaczkowych. Jak skutecznie radzić sobie z objawami osteoporozy i w pełni cieszyć się sprawnością?

Osteoporoza pierwotna i wtórna

Osteoporoza pierwotna to najczęściej występująca postać osteoporozy, której bezpośrednią przyczyną jest starzenie się układu szkieletowego. Dotyka ok. 80% pacjentów i najczęściej występuje u kobiet po menopauzie lub u mężczyzn po 45. roku życia. Rzadziej występuje osteoporoza pierwotna idiopatyczna, dotykająca głównie osób młodych.

Osteoporoza wtórna dotyka ok. 20% pacjentów i występuje przy innych schorzeniach, w tym przy reumatoidalnym zapaleniu stawów, zaburzeniach hormonalnych, chorobach wątroby i alkoholizmie, resekcji żołądka, unieruchomieniu oraz w przypadku stosowaniu niektórych leków.

Czynniki ryzyka osteoporozy

Przyczyn osteoporozy możemy doszukiwać się w uwarunkowaniach genetycznych, jak również przypisać je niezdrowemu trybowi życia. Główne przyczyny osteoporozy to między przekwitanie, zaawansowany wiek i mukowiscydoza. Do czynników ryzyka możemy zaliczyć:

• uwarunkowania genetyczne,
  • palenie tytoniu,
  • nadużywanie alkoholu,
  • niewłaściwa dieta,
  • szczupła sylwetka,
  • niedobór witaminy D,
  • współwystępujące choroby, takie jak reumatoidalne zapalenie stawów lub niedoczynność przysadki,
  • długotrwałe unieruchomienie,
  • niedobór estrogenu u kobiet,
  • niedobór testosteronu u mężczyzn.

Osteoporoza – pierwsze objawy

Objawy przy osteoporozie są zwykle jednoznaczne i nie powodują problemów z diagnostyką. Do najczęstszych z nich należą:

• bóle kości przy stosunkowo niewielkim obciążeniu,
  • patologiczne złamania kości,
  • obniżenie wzrostu,
  • bóle kręgosłupa,
  • powstanie nadmiernej kifozy piersiowej.

Jeżeli zauważyłeś u siebie niepokojące objawy wskazujące na osteoporozę, jak najszybciej skontaktuj się z lekarzem. Wbrew pozorom leczenie osteoporozy wymaga zaangażowania nie tylko ortopedy, lecz również endokrynologa i reumatologa. Tak wyspecjalizowany zespół postawi trafną diagnozę i podejmie właściwy plan leczenia oparty na wzajemnych konsultacjach. Ze specjalistycznych porad wszystkich tych lekarzy możesz skorzystać np. w klinice Ortodentika w Łukowie. Wejdź na stronę http://www.ortodentika.pl/ i dowiedz się więcej.

Osteoporoza – leczenie

Metody leczenie osteoporozy zakładają tworzenie tkanki kostnej poprzez pobudzenie osteoblastów lub hamowanie osteoklastów, czyli ubytku kości. Dodatkowo terapia skupia się na zmniejszeniu ryzyka upadków, wprowadzeniu zbilansowanej diety czy uwzględnieniu leczenia farmakologicznego (stosowanie leków przeciwdziałających złamaniom kości).