ortopeda lukow

Ortopedia regeneracyjna, czyli leczenie urazów

Medycyna regeneracyjna jest to młoda i szybko rozwijająca się dziedzina w medycynie. Do jej głównych celów należy leczenie i odtworzenie uszkodzonych tkanek u pacjenta dzięki zastępowaniu starych i chorych komórek przez młode komórki. Ta metoda znana jest również jako terapia komórkami macierzystymi lub ortopedia regeneracyjna.

Uszkodzone ścięgno Achillesa, przeciążenia stawów, bóle kręgosłupa czy urazy powypadkowe – jeszcze jakiś czas wcześniej lekarze ortopedzi nie mieli wielu możliwości związanych z leczeniem tego typu urazów. Rozwiązaniem była farmakologia lub unieruchomienie uszkodzonej kończyny. Dziś coraz szybciej rozwija się ortopedia regeneracyjna, a także leczenie związane z wykorzystaniem naturalnych możliwości z wykorzystaniem organizmu pacjenta. Podstawą w tego typu leczeniu jest osocze bogatopłytkowe.

W tej chwili najbardziej zaawansowanym biologicznie sposobem bezoperacyjnej regeneracji stawów oraz łagodzenia stanów zapalnych ścięgien, mięśni oraz innych struktur jest terapia osoczem bogatopłytkowym (PRP) i fibryną bogatopłytkowa (I-PRF). Osocze bogatopłytkowe  PRP jest to wysoko skoncentrowana objętość płytek krwi, czyli trombocytów.

Fibryna bogatopłytkowa iPRF, czyli iniekcyjna fibryna bogatopłytkowa, która zawiera różnego rodzaju tzw. czynniki wzrostu, które mają właściwości stymulujące procesy naprawy tkanek, jak również mezenchymalne komórki macierzyste.

Warto podkreślić, że osocze i fibryna bogatopłytkowa są substancjami naturalnymi i całkowicie biokompatybilnymi (nie ma ryzyka reakcji alergicznej).

Ortopedia regeneracyjna – jak działa?

Zabieg rozpoczynany jest od pobrania krwi żylnej, a następnie podczas procesu separacji w odpowiedniej wirówce, uzyskiwane zostają różne frakcje krwi. Lekarze korzystają jedynie z

osocza bogatopłytkowego PRP i/lub fibryny bogatopłytkowej I-PRF. Wstrzykiwanie osocza bogatopłytkowego (PRP) sprawia, że pobudzony zostaje proces regeneracyjny uszkodzonych ścięgien, mięśni lub więzadeł. Osocze stymuluje naturalne namnażanie komórek macierzystych, a przede wszystkim przyspiesza procesy naprawcze w tkankach. Metoda ta daje widoczne efekty w krótkim czasie – nawet w przypadkach, w których dotychczas były one wręcz niemożliwe. Równocześnie podczas kuracji, pacjenci mogą znacznie ograniczyć farmakoterapię i przyjmować mniejszą ilość leków przeciwbólowych.

Natomiast wstrzyknięcie płynnej fibryny (I-PRF), która zostaje podana miejscowo do tkanek, natychmiast wypełnia przestrzenie. Dzięki temu w tkankach strukturze przestrzennej, znajdujące się w sieci płytki krwi, krwinki białe oraz komórki macierzyste powoli uwalniane są z macierzy fibrynowej i rozpoczyna się proces odnowy tkanek, komórek i naczyń oraz angiogenezy. Wszystko przez trójwymiarową strukturę oraz dłuższemu niż w przypadku PRP uwalnianiu czynników wzrostu, znajduje zastosowanie jako naturalny wypełniacz i silny stymulator tkankowy.

Warto podkreślić, że obie metody łączy zminimalizowane ryzyko powikłań, gdyż pacjentowi podawany zostaje materiał pochodzący z jego własnego organizmu. Metoda ta jest szczególnie istotna u osób, które posiadają również inne schorzenia – ich organizm nie jest obciążany dodatkowymi lekami.

Ortopedia regeneracyjna – kto może skorzystać?

Z terapii jaką oferuje ortopedia regeneracyjna mogą skorzystać osoby, które doświadczyły poważnego urazu, który kwalifikuje się do leczenia ortopedycznego. W klinice Ortodentika w Łukowie wysoce wykwalifikowani lekarze podczas konsultacji udzielą wszelkich istotnych informacji.

Osocze (PRP)/ Fibrynę (I-PRF) wykorzystuje się w leczeniu takich schorzeń jak:

• łokieć tenisisty
  • łokieć golfisty
  • kolano skoczka
  • kolano biegacza
  • ostrogi piętowe
  • zapalenie ścięgien gęsiej stopki
  • zapalenie krętarza większego kości udowej
  • złamania i brak zrostu po złamaniach
  • urazy i zmiany przeciążeniowe
  • wczesne zmiany zwyrodnieniowe stawów
  • uszkodzenia więzadeł krzyżowych
  • opóźniony zrost kostny
  • zapalenie powięzi podeszwowej
  • uszkodzenia stożka rotatorów
  • uszkodzenia chrząstki stawowej
  • uszkodzenia łąkotek
  • kontuzje ścięgien, więzadeł i stawów
  • zapalenia i uszkodzenia ścięgna Achillesa
  • po zabiegach naprawczych ścięgien, np Achillesa
  • po rekonstrukcji więzadła krzyżowego przedniego (ACL), szyciu łąkotek, naprawach chrząstki stawowej
  • urazy i zmiany przeciążeniowe
  • kontuzje mięśni
  • złamania i brak zrostu po złamaniach
  • trudno gojące się rany, owrzodzenia.

Więcej informacji o ortopedii w klinice Ortodentika: https://www.ortodentika.pl/ortopedia/