leczenie chorob stawow

Kwas hialuronowy w ortopedii

Kwas hialuronowy to substancja mająca szerokie zastosowanie we współczesnej medycynie. Choć kojarzy się głównie z medycyną estetyczną i zabiegami takimi jak powiększanie ust czy wypełnianie zmarszczek, wykorzystuje go wiele innych dziedzin medycyny, takich jak okulistyka czy ginekologia. Kolejną z nich, jest ortopedia, w której kwas hialuronowy jest pomocny w leczeniu chorób stawów.

Kwas hialuronowy – co to za substancja?

Jest to związek organiczny, polisacharyd, naturalnie występujący we wszystkich organizmach i przez nie wytwarzany. Jedną z właściwości kwasu hialuronowego jest higroskopijność, czyli zdolność do wiązania wody.Jest on składnikiem macierzy międzykomórkowej skóry właściwej oraz płynu stawowego, który zmniejsza tarcie w stawach. Kwas hialuronowy nadaje naszej skórze sprężystości, a maź stawową czyni bardziej lepką. Im starsi jesteśmy, tym mniej kwasu wytwarza nasz organizm. Stąd biorą się na naszej skórze zmarszczki, a także choroby stawów i związane z nimi problemy z poruszaniem.

Działanie kwasu hialuronowego

Fakt, że kwas hialuronowy naturalnie występuje w ludzkim organizmie i jest przez niego produkowany, wpływa na to, że jego suplementacja daje pozytywne rezultaty i jest bezpieczna. We współczesnej ortopedii, wykorzystuje się go dzięki roli, jaką pełni on w zapewnianiu stawom sprawności. Kwas hialuronowy smaruje powierzchnie stawowe, regeneruje chrząstkę stawową, przez co ułatwia ruch, a także chroni przed urazami mechanicznymi.

Leczenie stawów kwasem hialuronowym

W ortopedii, w walce z urazami i chorobami stawów, stosowane są między innymi zastrzyki zawierające syntetyczny odpowiednik tej substancji. Zabieg iniekcji kwasu hialuronowego to tak zwana wiskosuplementacja. Przypadkiem, w którym hialuronian jest stosowany najczęściej, jest choroba zwyrodnieniowa stawów (osteoartroza). Schorzenie to, powoduje ból i znacznie utrudnia poruszanie. U chorego zmienia się skład płynu stawowego i stopniowo traci on chrząstkę stawową. Choroba dotyczy najczęściej stawów kolan lub bioder. Dzięki wstrzykiwaniu kwasu hialuronowego, poprawiają się właściwości płynu stawowego – staje się on bardziej lepki, a chrząstka stawowa ulega regeneracji, ma większą śliskość. Terapia ma działanie przeciwbólowe i usprawniające ruch. Metoda iniekcji kwasu jest bezbolesna i znacznie skuteczniejsza od środków przeciwbólowych, podawanych doustnie.

W Ortodentice, w ramach ortopedii, zajmujemy się leczeniem chorób stawów za pomocą iniekcji kwasu hialuronowego. Zabieg jest przeprowadzany przez naszych doświadczonych specjalistów. Metoda jest całkowicie bezbolesna, małoinwazyjna i nie zabiera dużo czasu. Jej zaletą, jest też brak jakichkolwiek skutków ubocznych. Pacjenci odczuwają poprawę już po pierwszej dawce substancji i bezpośrednio po zabiegu mogą wrócić do codziennej aktywności. Zwykle, dla osiągnięcia najlepszych efektów, zabieg powtarza się kilkukrotnie, w około tygodniowych odstępach. Iniekcja kwasu hialuronowego hamuje rozwój choroby i pozwala Pacjentowi na nowo stać się sprawnym.

Kwas hialuronowy suplementuje się też w innych schorzeniach dotyczących stawów, stanach zapalnych lub bólach stawowych. Mogą to być urazy sportowe lub te, spowodowane brakiem aktywności czy przeciążeniem. Znajduje on też zastosowanie np. w uśmierzaniu bólu spowodowanego artroskopią (badaniem stawów).

Przeciwwskazania do zastosowania kwasu hialuronowego

Zabiegu z wykorzystaniem substancji nie stosuje się u osób:

• kobiet, które są w ciąży lub karmią piersią,
  • cierpiących na nowotwór,
  • cierpiących na choroby układu immunologicznego,
  • posiadających urazy lub stany zapalne skóry,
  • z różnego rodzaju infekcjami lub wirusami.