leczenie zimnem

Krioterapia – leczenie zimnem

Medycyna ciągle odkrywa znaczenie różnych czynników w leczeniu ludzi. Znany jest między innymi, pozytywny wpływ ciepła na ludzki organizm, ale nie wszyscy wiemy, że,,odpowiednikiem’’ ciepłolecznictwa, wykorzystującym niską temperaturę, jest krioterapia.

Oczywiście nie jest to nowa technika. Pierwsze przypadki użycia zimna w celach leczniczych, pojawiły się już kilka tysięcy lat temu. Przez wieki występowała ona w różnych formach, leczono na przykład lodem, jednak prawdziwą popularność i początek zastosowania na dużą skalę, osiągnęła dopiero w drugiej połowie zeszłego wieku.

Działanie krioterapii

Zabieg wykorzystuje niską temperaturę do wywarcia wpływu na organizm – wywołania

u niego reakcji fizjologicznych. Jego zadaniem może być zwalczenie bólu, przygotowanie Pacjenta do dalszego leczenia.

Krioterapia opiera się na działaniu dwufazowym. Początkowo, jak zawsze pod wpływem zimna, naczynia krwionośne zwężają się, następuje skurcz mięśni, natomiast w drugiej fazie, w ramach reakcji obronnej, naczynia krwionośne gwałtownie się rozszerzają, a napięte wcześniej mięśnie, są rozluźnione. Krew płynie dużo szybciej, wskutek czego szybciej rozprowadza składniki, a odczuwalnym dla Pacjenta skutkiem, jest ustąpienie bólu.

Dla wzmocnienia efektów, zabieg wykonuje się najczęściej kilkunasto lub kilkudziesięciokrotnie.

Czym jest krioterapia miejscowa?

Jest to zabieg przeprowadzany z użyciem urządzenia produkującego parę z ciekłego azotu, której temperatura może mieć nawet minus 100 stopni. Lekarz zbliża do ciała chorego dyszę na odległość nie bliższą niż 15 cm. Skóra chorego musi być czysta i osuszona. Urządzenie działa bezpośrednio nad miejscem, w którym występuje ból, stan zapalny lub obrzęk. Zabieg trwa najczęściej kilka minut.

W naszej przychodni można skorzystać z zabiegu krioterapii miejscowej oraz z krioucisku z wykorzystaniem opaski kriouciskowej. Zabieg jest dla Pacjenta całkowicie bezpieczny, a przeprowadzone dotychczas terapie, potwierdzają  jego skuteczność.

Na czym polega krioterapia ogólnoustrojowa?

Zabieg krioterapii ogólnej odbywa się w specjalnie do tego przeznaczonym

miejscu – w kriokomorze. Pacjent, po odpowiednim przygotowaniu i przeprowadzonych badaniach, wchodzi na kilka minut do komory, w której panuje temperatura poniżej minus 100 stopni. Terapia powoduje dużo szybsze krążenie, a także wydzielanie hormonów, szczególnie hormonu szczęścia – endorfiny, odpowiedzialna jest też za uśmierzanie bólu. Dlatego po zabiegu, nie tylko znika ból, ale także wyraźnie podnosi się samopoczucie i sprawność Pacjenta.

Wskazania do zastosowania krioterapii

Krioterapia to przede wszystkim sposób na walkę z bólem, chorobami stawów i stanami zapalnymi tkanek miękkich. Jej wykonanie najczęściej zaleca się w przypadku schorzeń takich jak:

• reumatoidalne zapalenie stawów i inne zapalenia stawów
  • zapalenie torebki stawowej
  • urazy stawów
  • osteoporoza
  • rwa kulszowa
  • zapalenie ścięgna lub inne urazy ścięgien
  • zapalenie mięśni lub inne urazy mięśni
  • zespoły bólowe
  • urazy pooperacyjne

Krioterapia – przeciwwskazania

Do czynników uniemożliwiających przeprowadzenie zabiegu, należą:

• niedokrwistość i zaburzenia ukrwienia
  • nadciśnienie
  • niedoczynność tarczycy
  • neuropatia
  • nowotwór
  • choroby serca
  • zakrzepy żylne
  • miażdżyca
  • wiek – powyżej 65 lat
  • odmrożenia
  • nadwrażliwość na zimno
  • urazy na skórze

Niektóre z powyższych czynników mogą zostać zaakceptowane w przypadku krioterapii miejscowej. Przeciwwskazaniem do zastosowania krioterapii miejscowej nie jest też posiadanie przez Pacjenta rozrusznika serca.

Jeśli chcesz pozbyć się bólu, cierpisz na chorobę stawów, stan pourazowy czy zmagasz się ze stanem zapalnym, odwiedź przychodnię Ortodentika i poznaj leczniczą moc zimna!