Jak ważna jest rehabilitacja u osoby leżącej?

rehabilitacja ortopedyczna

Nagła kontuzja, nieszczęśliwy wypadek czy planowana operacja może unieruchomić nas w łóżku. Odpoczywanie w takiej sytuacji jest bardzo ważne. Ale czy oznacza to leżenie tygodniami w łóżku w bezruchu? Nasi specjaliści wyjaśniają dlaczego jest to złe rozwiązanie.

Sytuacje prowadzące do częściowego unieruchomienia

Ograniczenie lub całkowite zniesienie ruchu w stawach- złamania, skręcenia czy zwichnięcia zmuszają pacjentów do odpoczynku. Ale nie tylko bezpośrednie uszkodzenie kości, więzadeł, ścięgien czy mięśni kończy się częściowym unieruchomieniem. Wiele chorób ogólnych takich jak stan po zawale, udar czy choroby nerek ograniczają funkcjonowanie pacjenta. W pierwszym przypadku niezwykle ważna jest rehabilitacja ortopedyczna.

Niebezpieczeństwo unieruchomienia

Pacjent unieruchomiony przez dłuższy czas naraża się na wiele niebezpiecznych komplikacji. Na tyle poważnych, że tzw. odpoczynek może nie tak rzadko doprowadzić do stanów zagrażających życiu pacjenta. Dlaczego? Przebywanie w jednej pozycji przez długi czas nie jest stanem fizjologicznym. Zauważmy, że nawet w nocy nieświadomie przewracamy się z boku na bok ponieważ nasz organizm czuje, że dłuższe przebywanie w tej samej pozycji nie jest dla niego właściwe.

Choroba zakrzepowa i zatorowość płucna

W wyniku długotrwałego leżenia zmniejsza się prędkość przepływu w naczyniach żylnych kończyn dolnych i miednicy mniejszej. Prowadzi to do tzw. zastoju- niebezpiecznego stanu w którym krew ma tendencję do tworzenia skrzepów. Te z kolei wędrują wraz z prądem krwi przez zyłę główną górną i serce do płuc. W tym ostatnim miejscu dochodzi do zatoru. Jest to bezpośrednie zagrożenie życia.

Odleżyny

Odleżyny to rodzaj owrzodzenia, wynikającego z nacisku ciała na miejsce na którym leży pacjent, najczęściej łóżko. Formują się one poprzez zaczerwienienie, erozję naskórka, a w dalszej fazie do ubytku skóry i głębszych tkanek aż do kości. Odleżyny są bolesne dla pacjenta i bardzo ciężko się goją. Często ulegają zakażeniu, ponieważ uszkodzenie skóry stanowi doskonałe wrota do wniknięcia drobnoustrojów chorobotwórczych.

Niekorzystny metabolizm

Badania wykazują, iż osoby długotrwale unieruchomione mają ujemny bilans białek. Powoduje to chudnięcie pacjenta oraz jego osłabienie. Dodatkowo ujawnia się obniżony poziom wapnia we krwi, co jest przyczyną osteoporozy oraz wtórnie do niej kamicy układu moczowego.

Indywidualna rehabilitacja w Ortodentika – sprawdź naszą ofertę, zadzwoń i umów się na wizytę już dzisiaj!

tel. 25 798 05 57

tel. 783 177 651