Haluksy — dowiedz się jak wygląda usuwanie koślawości palucha i zapomnij o bolących stopach

paluch koslawy - leczenieDeformacja palucha dotyczy około 5% populacji, a pierwsze jego objawy mogą występować nawet przed 20 rokiem życia. Najczęściej pojawia się w obu stopach jednocześnie, chociaż nie jest to regułą. W zależności od wielkości deformacji, nasileń bólowych, wieku oraz oczekiwań pacjenta co do efektów, można przeprowadzać leczenie na różne sposoby. Czasem niestety wkładki ortopedyczne czy aparaty korygujące nie wystarczają. Ból związany z chodzeniem oraz powstrzymujący nas przed uprawianiem ulubionych sportów sprawia, decydujemy się na operacyjne usunięcie haluksa.

Haluks – co to takiego?

Haluks jest to deformacja stopy, w której paluch odchyla się w stronę palców, a kość śródstopia w przeciwnym kierunku przyśrodkowym. Z tego powodu tworzy się stożkowate zniekształcenie i poszerzenie stopy. Początkowo deformacja jest jedynie zjawiskiem fizycznym i nie jest bolesna. Z czasem dopiero może dojść do stanu zapalnego, któremu towarzyszą dolegliwości bólowe. W zaawansowanym stanie pojawiają się dodatkowe dolegliwości, takie jak palce młotkowate, szponiaste czy bolące zgrubienie naskórka, bolesne odciski, zaczerwienienia i niegojące się ranki. Nic dziwnego, że kupno butów w przypadku chorego staje się prawdziwą zmorą.

Dlaczego pojawiają się haluksy?

• nieodpowiednie obuwie, a dokładniej obcasy. Ich noszenie w dużym stopniu obciąża przednią część stopy. Dodatkowo kobiece buty zazwyczaj są zwężane w okolicy palców, co powoduje dodatkowy nacisk na paluch i wzmaga deformację,
  • płaskostopie,
  • choroby reumatyczne – zapalenie stawów, toczeń układowy,
  • czynniki genetyczne,
  • ponadto na haluksy bardziej narażone są kobiety, ze względu na słabszy aparat więzadłowy.

Pacjenci często mimo, iż odczuwają silny ból zwlekają z wizytą u lekarza. Paradoksalnie strach przed operacją zwiększa jej prawdopodobieństwo, ponieważ zwyrodnienie palucha wcześnie zdiagnozowane i odpowiednio leczone nie wymaga operacji.

Jak wygląda operacyjne usuwanie koślawości palucha?

Średnio zabieg trwa 1-2 godziny i  przeprowadzany jest w znieczuleniu, dlatego podczas operacji nie jest odczuwany ból. Może się on natomiast pojawić po zabiegu, kiedy znieczulenie przestanie działać, ale jest to naturalne ze względu na dużą ingerencję w ciało. W naszej klinice można liczyć na odpowiednią opiekę ze strony specjalistów, którzy czuwają nad komfortowym przebiegiem zabiegu i sprawną rekonwalescencją.

Operacyjne usuwanie haluksów wyróżnia się niemal 100% skutecznością. Jeśli będziemy przestrzegać zaleceń lekarza, przypadłość znika na zawsze i nie zachodzi potrzeba powtarzania operacji.

Zapobieganie

Wpływ na powstawanie haluksów niejednokrotnie ma genetyka, ale w wielu przypadkach krzywdę wyrządzamy sobie sami, dlatego też najlepiej jest zapobiegać koślawości palucha. Można to zrobić na wiele sposobów, niektórymi z nich są:

• Regularne wykonywanie ćwiczeń na haluksy, takich jak podnoszenie przedmiotów za pomocą stopy lub ręczne odciąganie palucha od reszty palców
  • Odpowiedni dobór obuwia! Wygodne, najlepiej na płaskim obcasie, nie obciskające w odpowiednim rozmiarze.
  • Używanie aparatu korekcyjnego

Nie ma na co czekać. Większość naszych pacjentów czuje ogromną ulgę po operacji i jedynym, czego żałują jest to, iż tak długo zwlekali z podjęciem decyzji. Po leczeniu chirurgicznym w klinice Ortodentika znowu będziesz w stanie chodzić na długie spacery, uprawiać sport i kupować buty bez żadnego problemu. Serdecznie zapraszamy!

tel. 25 798 05 57

tel. 783 177 651