Dysplazja stawu biodrowego – jak ją rozpoznać?

Leczenie dysplazji stawu biodrowego

Staw biodrowy składa się z głowy kości udowej i panewkę, znajdującą się w „biodrze”, a dokładnie w kości miednicznej. Panewka stawu to swojego rodzaju dół w kości, w którym znajduje się głowa kości udowej. Do odpowiedniego ruchu w stawie wymagane są sprawne zarówno kość udowa jak i panewka. Nieprawidłowości anatomiczne tych struktur mogą prowadzić do tego, że staw nie będzie spełniał swoich funkcji.

Dysplazja stawu biodrowego – czym tak naprawdę jest?

Termin dysplazja oznacza nieprawidłowość w wyglądzie, a w wypadku stawu biodrowego odnosi się do panewki stawu biodrowego. Jest ona źle wykształcona- zbyt płytka, przez co głowa kości udowej jest niestabilna. Skutkiem tego jest nieprawidłowa funkcja stawu, objawiająca się ograniczeniem ruchu w stawie biodrowym. Jest to jedno z najczęstszych schorzeń ortopedycznych dzieci i niemowląt.

Przyczyny dysplazji

Schorzenie to rozpoznawana jest najczęściej u małych dzieci. Spowodowane jest to tym, iż często już w okresie płodowym dochodzi do złego wykształcenia panewki stawu, a także złe ułożenie płodu może doprowadzić do zmiany kości. Kolejnym momentem jest również poród, gdzie dziecko narażone jest na duży ucisk lub gwałtowne wyprostowanie nóżek dziecka w czasie porodu. Nie bez powodu dysplazja stawu biodrowego występuje częściej u dziewczynek. Tłumaczy się to zwiększoną ilością estrogenów, które rozluźniają torebkę więzadła.

Objawy alarmujące – kiedy zgłosić się do lekarza

Najbardziej charakterystyczne jest „przeskakiwanie” głowy kości udowej do wnętrza panewki. W warunkach domowych widzimy przeskakiwanie w czasie kilku pierwszych dni życia dziecka. Dzieje się to gdy rodzic odwodzi nóżki (otwiera na zewnątrz) przy zgiętych kolanach stawie biodrowym. Jest to tzw. objaw Ortolaniego.

Bardzo charakterystyczne jest ograniczenie odwodzenia nóżek dziecka. Rodzic jest w stanie je rozszerzyć tylko w niewielkim stopniu.

Kolejnym, łatwym do zauważenia objawem jest asymetria fałdów pośladkowych – jeden znajduje się niżej.

Te cechy powinny zaalarmować rodzica, który jak najszybciej powinien zgłosić się do lekarza, który wykona badanie preluksacyjne.

Leczenie dysplazji stawu biodrowego

Dysplazja sprawia, że nogi dziecka są w pozycji podobnej do tej z czasu życia w brzuchu mamy. Celem leczenia jest przedłużenie czasu w którym staw zmienia pozycje z płodowej do wyprostowanej. W tym celu stosuje się różnego rodzaju ortezy przez 3 miesiące, po czym wykonuje kontrolne badanie obrazowe. W szczególnych przypadkach stosuje się leczenie operacyjne.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak wygląda zabieg lub zapoznać się z jego cennikiem, skontaktuj się z nami i umów się na wizytę. Wykwalifikowani specjaliści udzielą Ci porad i opracują indywidualny plan leczenia Twojego dziecka, a wyniki badania preluksacyjnego będziesz mogła odebrać nawet tego samego dnia!

Zadzwoń i umów się na wizytę już dzisiaj!

tel. 25 798 05 57

tel. 783 177 651