podolog luków

Czym są wrastające paznokcie?

Problem wrastających paznokci dotyka wiele osób. Wydaje się on być mało istotny, jednak wiąże się z bardzo dużym dyskomfortem i bólem, który towarzyszy chodzeniu czy zakładaniu butów. Aby wyeliminować dolegliwości wywołane przez wrastające paznokcie, należy udać się do podologa. Dobierze od odpowiednią metodę leczenia oraz szczegółowo omówi zasady profilaktyki. Zobacz, jakie metody podologia stosuje na wrastający paznokieć.

Czym są wrastające paznokcie?

Wrastające paznokcie są dolegliwością, która polega na wrastaniu bocznej krawędzi paznokcie pod skórę. Najczęściej schorzenie to dotyka paznokci u stóp, a dokładniej dużego palca. Wynika to z tego, że paznokieć przy nim jest najtwardszy i bardzo mocno wbija się w skórę. Wrastający paznokieć z pozoru nie jest dolegliwością poważną. Nieleczony powoduje jednak ból i dyskomfort szczególnie przy chodzeniu. To, dlatego zalecana jest jak najszybsza konsultacja podologiczna i rozpoczęcie leczenia. To zachowawcze pozwala unikać rozwiązań chirurgicznych.

Wrastający paznokieć: przyczyny

Przyczyny wrastającego paznokcia mogą mieć podłoże genetyczne, jednak o wiele częściej przyczyny są wtórne. Urazy powodowane przez noszenie za ciasnych butów, częste chodzenie w butach na wysokim obcasie, niewłaściwe obcinanie paznokci, nadmierne wycinanie skórek, czyszczenie brudu paznokciami ostrymi nożyczkami to najczęstsze źródło pojawiania się wrastającego paznokcia. Może on też wystąpić w wyniku przytrzaśnięcia lub uszkodzenia paznokcia, nawracającej grzybicy, deformacji stóp zbyt długich palców, halluksów, palców młotkowatych, wad postawy, ćwiczeń nadmiernie obciążających paznokcie u stóp (piłka nożna, kickboxing, balet). Wrastające paznokcie są też domeną osób otyłych i z nadwagą – z tą dolegliwością zmagają się one częściej niż osoby o normalnej postawie ciała.

Wrastający paznokieć: objawy

Objawy wrastającego paznokcia łatwo i szybko można zauważyć. Podstawowym symptomem jest ból paznokcia powodowany wbijaniem się płytki w skórę. Dolegliwość nasila się przede wszystkim przy chodzeniu czy czynnościach takich jak zakładanie butów. Oprócz tego przy wrastającym paznokciu wystąpić może obrzęk, zaczerwienienie, wydzielina w postaci ropy. W zaawansowanych przypadkach objawy nie są tylko miejscowe, ale rozprzestrzeniają się na cały palec. Niezależnie od stopnia zaawansowania schorzenia najważniejsza jest szybka konsultacja podologiczna.

Domowe sposoby na wrastający paznokieć

Wrastający paznokieć często jest leczony domowymi sposobami. Te, choć przynoszą ulgę w bólu, nie zawsze są wskazane. Ich zastosowanie powinno się poprzedzić konsultacją z podologiem, a także nigdy nie stosować, jeśli w okolicy paznokcia pojawił się stan zapalny. Podologia domowe sposoby na wrastające paznokcie traktuje jako uzupełnienie standardowego leczenia i zaleca stosowanie:

• Maści na wrastający paznokieć – antybiotycznych,
  • Okłady z olejów eterycznych i oliwy z oliwek,
  • Okładów odkażających,
  • Kąpieli stóp occie jabłkowym,
  • Kąpieli z solą marką,
  • Namaczania wrastających paznokci w wodzie z płatkami mydlanymi,\
  • Okładów z lodu.

Jak leczy się wrastające paznokcie?

Podologia zna kilka metod leczenia wrastających paznokci. To, jaka będzie zastosowana, zależy od poziomu zaawansowania dolegliwości, a także obecności infekcji bakteryjnej. Metodę leczenia zawsze powinien dobrać lekarz. Standardową procedurą jest zastosowanie metody Arkady. Jest ona szybka, skuteczna, a co najważniejsze bezpieczna. Pacjent odczuwa ulgę natychmiast po jej zastosowaniu, a także może cieszyć się estetycznym i zdrowym wyglądem płytki paznokcia. Zaletą metody Arkady jest również to, że pozwala ominąć inwazyjny zabieg chirurgiczny. Polega ona na rekonstrukcji brakującego paznokcia przy pomocy akrylu, co poprawia jego wygląd, a dodatkowo zapobiega dalszemu wrastaniu w skórę. Zabieg jest szybki, trwa do 45 minut, a po jego zakończeniu może od razu powrócić do swojej standardowej aktywności. Ta metoda leczenia wrastającego paznokcia przeprowadzana jest w przychodni Ortodenika po wcześniejszym umówieniu się na: https://www.ortodentika.pl/kontakt/