Cudowny wpływ elektryczności na zdrowie człowieka

orto1

Elektroterapia to dziedzina fizykoterapii, która zajmuje się leczeniem objawowym różnego rodzaju schorzeń, m.in. układu ruchu oraz neurologicznych. Kuracja wykorzystuje prądy lecznicze: prąd stały, modulowane prądy średniej częstotliwości oraz prądy impulsowe o zmiennej częstotliwości. Tego typu metody są stosowane na szeroka skalę także w rehabilitacji.

Co to jest jonoforeza i na czym polega?

Elektrolecznictwo pozwala na przeprowadzanie wielu zabiegów. Działanie biologiczne prądu elektrycznego powoduje: pobudzenie nerwów i mięśni, znaczne przyspieszenie regeneracji tkanek, wyraźne uśmierzenie nawet silnego bólu, widoczne złagodzenie stanu zapalnego, intensyfikację procesu przemiany materii, przyspieszenie procesu wchłaniania obrzęków i wysięków śródstawowych, zwiększenie ukrwienia tkanek oraz polepszenie ich trofiki. Najczęściej wykonywanymi rodzajami zabiegów są: galwanizacja, elektrostymulacja, prądy TENS, prądy interferencyjne – prądy Nemeca, prądy diadynamiczne (prądy DD) – prądy Bernarda, prady Kotza – rosyjska stymulacja, prądy diadynamiczne (prądy DD) – prądy Bernarda oraz jonoforeza.

Jonoforeza może być stosowana jako forma rehabilitacji, ale także relaksu. Metoda jest całkowicie bezbolesna i w stu procentach nieinwazyjna. To zabieg elektroleczniczy, który polega na wprowadzaniu do tkanek jonów leków za pośrednictwem prądu stałego. Proces ten odbywa się na zasadzie odpychania ładunków jednoimiennych i przyciąganiu różnoimiennych. Używa się substancji (elektrolitów), ulegających dysocjacji elektrolitycznej. Ilość wprowadzanego leku jest proporcjonalna do natężenia prądu i czasu jego przepływu, o czym informuje ekspert z Kliniki ortopedyczno-stomatologicznej Ortodentika w Łukowie.

Wybór leków do jonoforezy jest wyjątkowo bogaty. Dobiera się je w zależności od potrzeb leczenia indywidualnego pacjenta. Najczęściej używanymi środkami są: acetylocholina, histamina, jad pszczeli, nowokaina, wapń, cynk, lidokaina, adrenalina, streptomycyna, neomycyna, diklofenak, heparyna, kwas salicylowy, jod, ketoprofen, imidazolina, hydrokortyzon, prednizolon i penicylina.

W trakcie zabiegu odczuwalne jest delikatne mrowienie, które dla niektórych bywa wręcz przyjemne. Procedura trwa zazwyczaj ok. 20 minut. Najczęściej wykonuje się po 10 zabiegów w serii (codziennie po jednym, bez uwzględnienia sobót i niedziel).

Wskazania i przeciwwskazania

Jonoforezę ma szerokie zastosowanie, wykonuje się ją w przypadku:

• blizn i przykurczów bliznowatych,
  • kości, które nie chcą się zrosnąć i zaburzeń naczynioruchowych,
  • zapalenia krtani,
  • nerwobólów,
  • ostrych bólów kręgosłupa,
  • stanów zapalnych skóry,
  • trudno gojących się owrzodzeń,
  • drożdżycy paznokci,
  • urazów,
  • stanów zapalnych oka.

Przeciwwskazań do zabiegu jest niewiele. Nie wykonuje się go w przypadku: ciąży, choroby nowotworowej, rozrusznika serca lub uczulenia na podawane leki.

Jonoforeza to niezwykle skuteczny, szybki i wygodny sposób na wiele dolegliwości, które na co dzień są uciążliwe do wytrzymania. Warto sobie ulżyć w męczarni i poznać zdrowotną moc prądu elektrycznego. Zabieg ma potwierdzone działanie, co zgodnie stwierdzają liczni pacjenci, którzy mu się poddali. Rezultaty są widoczne i utrzymują się przy regularnej rehabilitacji.