kinezyterapia

Artromot – szyna do rehabilitacji. W jakich przypadkach się ją stosuje?

Wszelkie kontuzje stawów wyraźnie zmniejszają sprawność ruchową, dlatego konieczna jest ich właściwa rehabilitacja. Do tego celu stosować można różne metody. W klinice Ortomedika zajmujemy się między innymi kinezyterapią z zastosowaniem rozmaitych akcesoriów i urządzeń. Jednym z nich jest Artromot. Dowiedz się więcej na temat tego urządzenia!

Czym jest Artromot?

Artromot to rodzaj szyny służącej do kinezyterapii miejscowej. Zależnie od modelu pozwala ona na zwiększenie mobilności w różnych stawach, w tym w nadgarstku (np. model H), łokciu (Artromot E2), barku (modele S3 i S4), kolanie czy biodrze (Artromot K1 lub ACTIVE–K), a nawet w paliczkach (model F). Artromot należy do urządzeń typu CPM (ang. Continuous Passive Motion), co oznacza maszyny pozwalające na uzyskanie biernego, ciągłego ruchu. Dzięki takiemu urządzeniu można wykonywać proste ćwiczenia, które wyraźnie poprawiają mobilność, a przy tym nie wywołują bólu. W urządzeniu zastosowane zostały bowiem rozwiązania, które zatrzymują je w momencie napięcia mięśni wywołanego nagłą bolesnością w rehabilitowanym miejscu. Urządzenia Artromot pozwala również na ustawienie prędkości, a także czasu przerwy pomiędzy jednym a drugim ruchem oraz kąta zagięcia. Dzięki temu można osiągnąć optymalne efekty przy zachowaniu bezpieczeństwa pacjenta.

W jakich przypadkach stosuje się Artromot?

Szyna Artromot wykorzystywana może w przypadku rozmaitych problemów ze stawami. Dzięki niej możliwe są np.:

• rehabilitacja kolana po wycięciu rzepki lub łąkotki,
  • usprawnienie ruchu po skręceniu bądź innej kontuzji,
  • zwiększenie mobilności kończyny po operacji plastycznej mięśni czy osteotomii korekcyjnej, a także rekonstrukcjach kości,
  • poprawa stanu pacjentów po artrotomii lub operacjach guza w okolicy stawu,
  • usprawnienie stawów w przypadku zastarzałych zapaleń,
  • przywrócenie sprawności po operacyjnym odtworzeniu stawu,
  • pomoc w przywróceniu sprawności stawu po zabiegu artrolizy,
  • rehabilitacja po operacji więzadeł krzyżowych.

Jak stosowane jest urządzenie Artromot?

W przypadku rehabilitacji za pomocą urządzenia Artromot najlepszym rozwiązaniem będą ćwiczenia pod okiem specjalisty, szczególnie na początku terapii. Stosowanie tego typu szyny zaleca się zazwyczaj jak najszybciej po wykonaniu zabiegu. Początkowo należy ćwiczyć ok. 2-3 razy dziennie, przy czym sesja taka trwać może nawet do 3 godzin, zależnie od stanu pacjenta oraz przyczyny konieczności rehabilitacji. W pierwszych etapach ćwiczeń za pomocą takiego urządzenia lepiej nie wykonywać zbyt mocnych zgięć, maksymalnie zaleca się 45o, chociaż dokładna wartość powinna zostać dobrana przez specjalistę. Pomocne w procesie rehabilitacji może być także ćwiczenie przeprostów. Należy przy tym pamiętać, że ważne jest między innymi, aby ćwiczenia nie sprawiały bólu. Po ich zakończeniu zaleca się również schłodzenie stawu.

Zalety urządzenia Artromot

Urządzenie Artromot to obecnie jeden z najpopularniejszych wyborów spośród urządzeń do ćwiczeń w rehabilitacji kolan, bioder, łokci czy barków. Zawdzięcza to w dużej mierze swoim funkcjom, takim jak wspomniana już blokada w momencie nadmiernego napięcia mięśni wywołanego bólem, co pozwala uniknąć pacjentowi silnego dyskomfortu. To niezwykle ważne, ponieważ odczucia bólowe mogą nawet zniechęcić do regularnych ćwiczeń, co opóźnia lub nawet uniemożliwia powrót stawu do sprawności. Ogromnym plusem urządzenia Artromot jest także anatomiczne ustawienie kończyny podczas rehabilitacji, uniemożliwiające jej przesuwanie się w momencie zgięcia.

Urządzenie Artromot to niezwykle przydatny sprzęt w terapii stawów. Potrzebujesz ich usprawnienia po przebytej chorobie czy zabiegu? Skontaktuj się z naszą kliniką, a specjaliści Ortodentika przekażą Ci więcej szczegółów i pomogą w powrocie do sprawności!