Kinezyterapia, czyli gimnastyka lecznicza

rehabilitacja LukowRehabilitacja wskazana jest w wielu schorzeniach oraz w stanach zmniejszonej wydolności organizmu. Poczynając od ciężkiego zabiegu operacyjnego, przez zmiany zwyrodnieniowe stawów, po wady postawy. Ten dział rehabilitacji stawia na jak najszybszy powrót chorego do sprawności. Bez ćwiczeń leczniczych, chory często nie jest w stanie samoistnie powrócić do dawnej aktywności.

Czym jest kinezyterapia?

Jest to jeden z działów szerokiej specjalizacji, jaką jest rehabilitacja. Obecnie kinezyterapia uważana jest za podstawowy sposób na powrót do zdrowia u chorych z dysfunkcją narządu ruchu. Ten rodzaj terapii opiera się na ruchu (gr. kinesis- ruch), a jej celem jest poprawienie sprawności pacjenta. Jak powszechnie wiadomo – ruch to zdrowie, a szczególnie wtedy gdy ćwiczenia są dobierane do danej dysfunkcji. W przypadku chorego, kinezyterapia działa zarówno miejscowo- czyli na części ciała dotknięte chorobą, jak również wpływa pozytywnie na cały organizm. Jest to  harmonijny, holistyczny proces leczenia.

Cele kinezyterapii

Jest wiele sfer, w których działają ćwiczenia lecznicze. Przede wszystkim, zmniejszają napięcie mięśniowe (występujące podczas długotrwałego unieruchomienia – w łóżku po operacji, na wózku inwalidzkim) i zwiększają zakres ruchów w stawach całego ciała, poprawiając sprawność pacjenta. Oprócz sprawności, kinezyterapia zwiększa również siłę i wytrzymałość mięśniową. Długotrwałe unieruchomienie upośledza również układ oddechowy oraz układ krążenia. Dlatego, jak wyjaśniają fizjoterapeuci z kliniki Ortodentika w Łukowie, tak ważną częścią ćwiczeń jest zapobieganie powikłaniom tych układów.

Nie tylko po operacji

Kinezyterapia leczy dysfunkcje ruchowe, wynikające również z wad postawy oraz choroby zwyrodnieniowej stawów – schorzenia, polegającego na przedwczesnym zużyciu i zwyrodnieniu tkanek tworzących staw. Uszkodzona chrząstka szklista na końcach kości zostaje zastępowana przez włóknistą, co powoduje ból. Początkowo pojawia się przy wysiłkach, później również w spoczynku. Kinezyterapia jest także niezastąpiona w leczeniu zesztywniającego zapalenia stawów kręgosłupa.

Wskazania do kinezyterapii

Schorzenia i stany leczone kinezyterapią tworzą długą listę. Są to przede wszystkim:

• choroba zwyrodnieniowa stawów
  • zespoły bólowe kręgosłupa
  • dyskopatia
  • rwa kulszowa i ramienna
  • rehabilitacja pooperacyjna (zarówno w przypadku operacji narządu ruchu jak i innych układów- pokarmowego, oddechowego)
  • rehabilitacja po urazach (np. skręcenia stawu skokowego, złamania)
  • stan po zawale serca, czy udarze mózgu

Jakie ćwiczenia należy wykonywać?

Zależnie od schorzenia wyróżnia się kilka rodzajów ćwiczeń,m.in.:

• Ćwiczenia bierne- ruch chorego wykonywany jest przez fizjoterapeutę
  • Ćwiczenia czynno- bierne- pacjent dodatkowo aktywuje mięśnie poprzez ich czynne rozluźnienie
  • Ćwiczenia czynne, czynne z oporem- wykonywane są przez samego pacjenta, również z obciążeniem
  • Ćwiczenia izometryczne- polegają na braku ruchu z jednoczesnym napinaniem mięśni

Często ćwiczenia wykonywane są etapami- najpierw bierne, a po poprawie funkcji dołączane są kolejne, trudniejsze rodzaje (czynno-bierne, czynne itd.).

Więcej informacji na temat leczenia i kinezyterapii znajdziesz na www.ortodentika.pl.