Kiedy stosuje się fizykoterapię?

fizykoterapiaRehabilitacja to dział medycyny zajmującej się powrotem do zdrowia pacjentów w różnych stanach, w tym pooperacyjnych i pourazowych. Jedną z głównych gałęzi rehabilitacji jest fizykoterapia. Wykorzystuje ona źródła energii, występujące w przyrodzie, czyli energię elektryczną, termiczną, promieniowanie, a także wodę czy masaż. Poniżej omawiamy rodzaje fizykoterapii oraz stany i schorzenia, w których się ją stosuje.

Elektrolecznictwo

Elektrolecznictwo wykorzystuje prąd stały oraz impulsowy (zmienny). Odpowiednio zastosowany prąd wywołuje w ludzkiej tkance szereg zmian, pozytywnie wpływających na organizm człowieka,np. złagodzenie bólu i stanu zapalnego, regenerację tkanek, pobudzenie mięśni do pracy. Najczęściej stosowanym zabiegiem jest galwanizacja, wskazana w leczeniu nerwobólu, przewlekłym zapaleniu korzeni nerwowych, dyskopatii czy choroby zwyrodnieniowej. W przypadku niedowładów kończyn, stosuje się elektrostymulację czynnościową, mająca na celu pobudzenie mięśni do skurczów w celu ich usprawnienia.

Magnetoterapia

Magnetoterapia to kolejny obszerny dział fizykoterapii polegający na leczeniu polem magnetycznym. Przenika ono równomiernie przez tkanki i poprawia bilans energetyczny komórek. Wpływa również na wzrost dyfuzji tlenu do organizmu. Dodatkowo stymuluje krążenie na obwodzie, co zmniejsza obrzęki i przyspiesza zrastanie się kości. Terapia ta jest niezwykle istotna w leczeniu bólu pourazowego  i bólu innego pochodzenia, a także trudnych, niegojących się ran. Dzięki  przeciwzapalnym właściwościom pola magnetycznego, stosuje się je również w wielu chorobach zapalnych (m.in. w reumatoidalnym zapaleniu stawów).

Ciepłolecznictwo

Ciepłolecznictwo, jak sama nazwa wskazuje, to terapia wykorzystująca lecznicze właściwości ciepła. Stosuje się zarówno ciepło suche (specjalna lampa Sollux, termofor, sauna), jak i wilgotne (kompresy, łaźnia parowa). Ciepło wpływa w dużej mierze na układ krwionośny. Pewnie każdy z nas po dużym wysiłku (zwiększenie ciepła w organizmie) zauważył zaczerwienienie skóry. To widoczne, rozszerzone naczynia krwionośnie, które w ten sposób oddają ciepło na zewnątrz organizmu. Ta właściwość wykorzystywana jest miejscowo w leczeniu chorób reumatycznych, zwyrodnieniowych oraz przykurczy.

Krioterapia

Krioterapia jest przeciwieństwem ciepłolecznictwa i polega na leczeniu zimnem. Stosuje się ją głównie w urazach, ponieważ w dużym stopniu redukuje ból i zmniejsza obrzęk. Dzięki zabiegom krioterapeutycznym czas rekonwalescencji po uszkodzeniu stawu (np. skręceniu) zdecydowanie się skraca – wyjaśnia specjalista, zajmujący się krioterapią w klinice Ortodentika w Łukowie. W czasie leczenia wykorzystuje się często pary ciekłego azotu.

Ultradźwięki

Ultradźwięki to fale o częstotliwości, przekraczającej możliwości ucha ludzkiego (powyżej 20 kHz). Pobudzają one przemianę materii w komórkach, usprawniają oddychanie tkankowe, a także sprzyjają powstawaniu wielu związków pozytywnie działających na ustrój człowieka. To wszystko sprawia, że działają przeciwbólowo oraz przeciwzapalnie, hamują układ współczulny odpowiedzialny za stres oraz przyspieszają gojenie się tkanek. Chętnie stosowane są w leczeniu zespołów bólowych, zapaleń, nerwobólów, owrzodzeń troficznych i odleżyn a także, dzięki działaniu rozciągającemu – w przykurczach.

Więcej informacji na temat fizykoterapii na stronie www.ortodentika.pl