Fizjoterapia stawu skroniowo- żuchwowego – na czym polega i kiedy okazuje się przydatna?

skroniowozuchwowy

Bóle i zawroty głowy, szumy uszne, trudności z otwieraniem ust czy silne zaciskanie zębów – to mogą być objawy schorzeń stawu skroniowo – żuchwowego. Tego rodzaju zaburzenia dotykają około 20% naszego społeczeństwa, a przyczynić się do nich mogą nie tylko wady zgryzu lub urazy mechaniczne, lecz także długotrwały stres czy zmęczenie. Podpowiadamy, jak rozpoznać nieprawidłowości w zakresie stawu skroniowo – żuchwowego i kiedy warto poddać się jego leczeniu oraz fizjoterapii.

Przyczyny dysfunkcji stawu skroniowo – żuchwowego

Staw skroniowo – żuchwowy, jak wskazuje jego nazwa, łączy żuchwę z kością skroniową. Staw ten jest zaangażowany nie tylko w trakcie spożywania posiłków i mówienia, ale również podczas intensywnego wysiłku fizycznego. Do przyczyn zaburzeń jego pracy zaliczyć możemy m.in.:

• wady w obrębie zgryzu: brak tylnych zębów, głęboki zgryz, przechylenie górnych zębów do tyłu,
  • zgrzytanie zębami i zaciskanie szczęki (bruksizm),
  • niewłaściwą postawę ciała,
  • nieprawidłowe nawyki (obgryzanie paznokci i skórek warg),
  • urazy głowy lub szczęki,
  • stres.

Objawy zaburzeń stawu skroniowo – żuchwowego

Istnieje szereg objawów, które mogą świadczyć o patologii w zakresie stawu skroniowo – żuchwowego. Wystąpienie choćby jednego z nich powinno skłonić nas do wizyty u specjalisty. Oto przykładowe sygnały schorzeń stawu skroniowo – żuchwowego:

• bóle i zawroty głowy,
  • bóle karku i ramion,
  • trzaski podczas otwierania ust,
  • trudności w otwieraniu ust oraz żuciu twardych pokarmów,
  • bóle ucha,
  • szumy i dzwonienie w uszach,
  • zaburzenia widzenia,
  • sztywność lub zbaczanie żuchwy.

Diagnostyka schorzeń stawu skroniowo – żuchwowego

Diagnoza zaburzeń stawu skroniowo – żuchwowego opiera się na wywiadzie z pacjentem i analizie manualnej mięśni głowy i szyi, stawów oraz torebek stawowych. Lekarz ocenia również funkcję języka i uzębienia oraz sprawdza, czy zęby dolne i górne prawidłowo się stykają. Wskazane jest także wykonanie dodatkowych badań, np. zdjęcia czynnościowego RTG szczęk oraz pantomogramu. Kompleksowa diagnostyka schorzeń stawu skroniowo – żuchwowego przeprowadzana w klinice Ortodentika pozwala na opracowanie skutecznego programu leczenia.

Leczenie stawu skroniowo – żuchwowego

Leczenie stawu skroniowo – żuchwowego uzależnione jest od przyczyn jego zaburzeń. Wymaga ono współpracy pomiędzy specjalistami z różnych dziedzin: stomatologii, ortodoncji, protetyki i fizjoterapii. Czasami przydatna okazać się może również pomoc ze strony psychologa.
Pacjentom zaleca się zwykle leczenie stomatologiczne i protetyczne, a także noszenie szyny relaksacyjnej, która sytuuje staw skroniowo – żuchwowy we właściwej pozycji, odciążając go i przyspieszając gojenie stanu zapalnego.

Poza tymi zabiegami szczególnie wskazana jest fizjoterapia stomatologiczna, do której zaliczyć możemy kinezyterapię i fizykoterapię.

• Kinezyterapia, czyli ćwiczenia wzmacniające mięśnie nakierowane na obszar żuchwy i szyjnego odcinka kręgosłupa, normalizują napięcie w tkankach miękkich oraz przywracają prawidłową ruchomość stawu skroniowo – żuchwowego.
  • Zabiegi fizykoterapii, takie jak pole magnetyczne, laseroterapia, jonofreza, elektroterapia czy krioterapia, mają na celu zmniejszenie zwarcia stawu oraz poprawę elastyczności mięśni. Przynoszą również ulgę od dolegliwości bólowych.

Pacjentom kliniki Ortodentika w Łukowie rekomendowane jest także samodzielne wykonywanie ćwiczeń, które sprzyjają leczeniu zaburzeń stawu skroniowo – żuchwowego.